Wat is persvrijheid?

Discussieavond over het onderwerp persvrijheid (voor roverscouts).

Niet in alle landen kan je als journalist opschrijven wat je denkt, in Nederland geldt persvrijheid. Ook in Nederland hebben we een tijd helemaal geen persvijheid gehad. Maar wat is dat eigenlijk en hebben we in Nederland wel volledige persvrijheid? Wat vinden je stamleden hier eigenlijk van, en weten ze wel wat het is? Organiseer een discussieavond en verzin een aantal stellingen om erover te discussiëren. Nodig een journalist uit om de avond extra bijzonder te maken (en ervoor te zorgen dat iedereen serieus aan de slag gaat). Een aantal onderwerpen die je kan aanstippen:

• Wat is persvrijheid? (Kan elke krant opschrijven wat hij wil? / wat is de rol van adverteerders?).
  • Wat is vrijheid van meningsuiting? (Kan je als krant elke brief plaatsen?).
  • Is elke mening even belangrijk, of telt het grootste aantal gelijke meningen? (Moet je alle meningen plaatsen?).
  • Wat is de invloed van internet op de persvrijheid? (Of is er niks veranderd door de komst van internet?).

Voorbereidingstijd

Vergis je niet in de voorbereidingstijd, een goede voorbereiding maakt de activiteit een stuk leuker en maakt het meer de moeite waard. Belangrijk is om vooraf duidelijke stellingen te bedenken en anders stamleden ‘triggert’ om goed te reageren. Dit is lastiger dan je denkt, dus neem er rustig de tijd voor.

• Op zich heb je op het eerste oog niet zoveel nodig voor een discussieavond. Wat wel erg belangrijk is, is dat je goede voorbereidingen treft en een rustige ruimte hebt voor de uitvoering. Ga niet in een schermig klein stamhok zitten, maar maak een informele tafelopstelling in het welpen- of verkennerlokaal.

• Journalisten zitten vrijwel permanent op Twitter. Betrek minimaal 2 journalisten van verschillende kranten of websites bij je discussie!
  • Kan je echt geen journalisten vinden die geïnteresseerd zijn? Vraag dan iemand van je bestuur (of van het regiobestuur).
  • Houd er ook rekening mee dat sommige leden van je stam een behoorlijk uitgesproken mening kunnen hebben over een bepaald onderwerp. Houdt om de rust een beetje de bewaren de regels van feedback aan, luisteren, samenvatten, doorvragen (google voor meer informatie naar “regels van feedback”).
  • Voor meer infomatie over de Scouting in de oorlog en het helpen bij de herdenking: Kijk op: Scouting en herdenken.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.

Aanvullende informatie

Lees 2247 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 13:28
Meer in deze categorie: « Antiwet Roverscoutscricket »