Een postenspel ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Scouting in Nederland in 2010.

Organiseer een groot postenspel, eventueel uitgesmeerd over verschillende opkomsten. Elke post stelt een markant jaartal voor. Per ploeg de posten af laten gaan. Hieronder staan voorbeeldposten:

1. Bij jaar 1910: Doe iets met EHBO, bijvoorbeeld een hoofdverband aanleggen.
  2. Bij jaar 1920: Stook een op een klein kookvuurtje, om er vervolgens iets primitiefs op klaar te maken: een worstje op een stok geprikt, stokbrood, gepofte aardappel, banaan met hagelslag gevuld, en dergelijke.
  3. Bij jaar 1930: Pionier een stevige driepoot met dwarsbalken, waar de hele ploeg op kan staan. Maak daar een foto van om deze ingelijst op te hangen in de eigen ploeghoek.
  4. Bij jaar 1940: Sluipen. Baken een stuk bos met ondergroei af. Hoeveel procent van de hele ploeg komt ongezien door dit stuk bos?
  5. Bij jaar 1950: Maak een grote kompasroos op de vloer van het lokaal of op de grond buiten en doe hier een actiespel mee: lees een verhaal voor van een schip naar verre bestemmingen, doorspekt met de termen zuid, noord, west en oost. Bij het noemen van elke term moet iedereen in het juiste vak gaan staan en de laatste, die daarin stapt, valt af. Wie blijft als laatste over?
  6. Bij jaar 1960: Regel wat (gekleurd) koord en laat ieder een fraaie sierknoop maken.
  7. Bij jaar 1970: Maak een fraaie horizonschets van bijvoorbeeld het eigen clubhuis.
  8. Bij jaar 1980: Bedenk een spreekwoord of gezegde en beeld dat uit.
  9. Bij jaar 1990: Doe een actiespel, zoals bijvoorbeeld Hollandse Leeuwen (of zo je wil: B.B.)
  10. Bij jaar 2000: Voer een kleine hike uit met GPS. Bij sommige buitensportzaken zijn deze dingen wel te huren.
  11. Bij jaar 2010: Feest! Ofwel: een post met iets lekkers om te drinken of te snoepen.

Voorbereidingstijd

Reken op ongeveer 10 tot 15 minuten per post.

Afhankelijk wat je precies gaat doen.

• Als rode draad kun je op elke post ook 10 subopdrachtjes doen zodat er uiteindelijk 100 opdrachten zijn. Zoals:
    • Neem foto's van 100 bekenden van de groep (leden, leiding, bestuur, ouders en dergelijke). Verstop op elke post 10 mensen. Deze moeten allemaal gevonden worden. Kan iedereen alle 100 personen vinden?
    • Stel op elke post 10 vragen. Bijvoorbeeld 10 vragen over elk activiteitengebied en 10 over Scouting algemeen en 10 over de eigen groep. Wie heeft alle 100 vragen goed? (Voor vragen kijk op levend Scoutingtriviant).
  • Met een kleine aanpassing is deze activiteit ook uit te voeren bij een jublileumopkomst.
Lees 2436 keer Laatst aangepast op maandag, 17 augustus 2020 19:47
Meer in deze categorie: « Facebook live 100 vrienden »