Maskers maken

De scouts en explorers maken een masker dat ze vervolgens gebruiken bij een toneelstuk of meenemen naar een groepskampvuur.

Variatie 1

Vet het gezicht in met vet bijvoorbeeld vaseline. Gebruik je eigen gezicht als ‘mal’ en laat iemand bij jou met reepjes papier en behangplaksel het gezicht bedekken: papier maché. Als het iets opgesteven is, til je het masker voorzichtig van het gezicht af en leg je het ergens weg om goed te laten drogen. Als jouw afdruk klaar is, maak jij een masker bij de ander. De volgende week, als de maskers goed droog zijn, knip je de maskers een beetje bij. Daarna kunnen ze beschilderd worden. Gebruik fantasiekleuren of maak bijvoorbeeld een natuurgetrouwe tijgerkop. Alles kan!

Variatie 2

Vet het gezicht in met vet bijvoorbeeld vaseline. Gebruik je eigen gezicht als ‘mal’ en laat iemand bij jou met reepjes gips het gezicht bedekken. Als het iets opgesteven is, til je het masker voorzichtig van het gezicht af en leg je het ergens weg om goed te laten drogen. Als jouw afdruk klaar is, maak jij een masker bij de ander. De volgende week, als de maskers goed droog zijn, knip je de maskers een beetje bij. Daarna kunnen ze beschilderd worden. Gebruik fantasiekleuren of maak bijvoorbeeld een natuurgetrouwe tijgerkop. Alles kan!

Variatie 3

Blaas een ‘gewone’ ballon op. Teken met een watervaste stift half weg (half ongebruikt laten). Gebruik de ballon als ‘mal’ en laat deze met reepjes papier en behangplaksel bedekken: papier maché. Maak met proppen ogen, oren en neuzen creëren (zorg er wel voor dat deze goed vast zitten) De volgende week, als de maskers goed droog zijn, knip je de maskers een beetje bij. Daarna kunnen ze beschilderd worden. Gebruik fantasiekleuren of maak bijvoorbeeld een natuurgetrouwe tijgerkop. Alles kan!

Variatie 4

Blaas een ‘gewone’ ballon op. Teken met een watervaste stift half weg (half ongebruikt laten). Gebruik de ballon als ‘mal’ en laat deze met reepjes gips. Maak met proppen ogen, oren en neuzen creëren (zorg er wel voor dat deze goed vast zitten). De volgende week, als de maskers goed droog zijn, knip je de maskers een beetje bij. Daarna kunnen ze beschilderd worden. Gebruik fantasiekleuren of maak bijvoorbeeld een natuurgetrouwe tijgerkop. Alles kan!

Voorbereidingstijd

Inkopen van materiaal en eventueel een half uur voor het maken van de behangplaksel.

• Vaseline.
  • Oude kranten en behangplaksel.
  • Gips (te bestellen bij de apotheek).
  • Verf.

• Let op dat je het haar niet vast plakt. Plak dit eventueel af of smeer het in met vaseline.
  • Ogen kun je afdekken met stukjes toiletpapier of make-up watjes.
  • Zorg er ook voor dat de scout die beplakt wordt goed kan blijven ademen, bijvoorbeeld met behulp van rietjes.
  • Eenmaal klaar kun je met de hele afdeling zó deelnemen aan het jaarlijkse carnavalsfeest of je kan het masker gebruiken om alle leiding uit te beelden bij het groepskampvuur.

• Ogen kun je afdekken met stukjes toiletpapier of make-up watjes.
Lees 3155 keer Laatst aangepast op donderdag, 29 oktober 2020 16:16
Meer in deze categorie: « Cadeautjes brengen Mega Monopoly »