vrijdag, 27 mei 2016 14:49

Drakenbootrace (Waterspel)

Organiseer je eigen drakenbootrace met twee elementen: wie kan het hardste roeien en wie heeft de mooiste boot.

Het Drakenbootfeest vindt plaats op de vijfde dag van de vijfde maand (meestal eerste helft van juni) van de maankalender. Op dit moment van het jaar wordt de zon op zijn sterkst beschouwd. De zon, net als de Chinese draak, vertegenwoordigt de mannelijke energie, terwijl de maan, net als de Phoenix, de vrouwelijke energie belichaamt. De zonnewende wordt daarom beschouwd als de piek van mannelijke energie. Terwijl de midwinter wordt beschouwd als de piek van vrouwelijke energie. Die mannelijke energie komt goed van pas tijdens de races met de drakenboten.

Nodig 2 of 3 andere explorer afdelingen of roverscout s stammen uit en daag ze uit voor een voor een drakenboot race. (of gewoon de hele admiraliteit!) je kan het natuurlijk ook binnen je eigen stam spelen maar het is minstens zo leuk om een collega stam in het water te zien belanden.

Koop per groep 2 of 3 goedkope opblaasboten (bij de action of bol.com) verzamel wat knutselspullen (karton tape lege flessen). zoek een vijver in een nabijgelegen park en daag elkaar uit op snelheid en originaliteit.

De winnaar van de snelste tijd en mooiste drakenboot krijgt natuurlijk een prijs.

Natuurlijk is er achteraf een Chinees feest of eten jullie gezamenlijk nasi vooraf.

De voorbereiding is beperkt maak alles ter plekke en geef een limiet op van max 1,5 uur bouwen. zorg voor een duidelijk start en eindpunt en moge de beste winnen

• knutselspullen (karton, tape, lege flessen e.d. kan van alles zijn)
  • rubberbootjes of spullen om vlotten te pionieren

• Zorg voor een stuk afgebakend vaarwater.
  • Dragen van een zwem- of reddingsvest: Zie informatieblad gebruik zwem- en reddingsvesten van de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR2020) op de website Scouting Nederland

• iets meer uitdaging krijg je Door de boten zelf te pionieren met tonnen maak je het nog spannender.
  • verzamel vooraf wat voorbeeldfiguren van drakenboten.
  • Wanneer je een grote activiteit gaat organiseren, komt daar een hele hoop bij kijken. Op de website van Scouting Nederland staat de spelbrochure Het organiseren van grote activiteiten voor regio of admiraliteit (explorers). Hierin staan alle stappen die je moet zetten om een grote activiteit te organiseren.
  • Deze activiteit is te gebruiken voor het oefenen (van onderdelen van de) CWO eisen:
    • Aanleg met de punt van het schip
    • Aanleggen met de spiegel van het schip
    • Roeitechnieken en roeicommando’s kunnen uitvoeren
    • Roeicommando’s kunnen geven
    • Roeimanoeuvres zonder roer
    • Het schip afmeren
    • (CWO RB 1/2,3 Eisen Praktijk)
    • (CWO RB 3 Eisen Praktijk)
    • (CWO RB 1/2,3 Eisen Praktijk)
    • (CWO RB 3 Eisen Praktijk)
Lees 2654 keer Laatst aangepast op donderdag, 21 oktober 2021 23:50