zondag, 21 februari 2016 13:19

Havenspel: Pannenkoekenveiling

Kinderen leren vooruit te denken. Niet alleen met het koken, maar ook in de aanschaf van hun producten.

De scouts gaan via een havenspel zo veel mogelijk munten verzamelen. Met de munten kunnen ze ingrediënten en kookgerei kopen op de veiling voor pannenkoeken.

Havens

Het spel wordt in het bos gespeeld. In het bos zijn vier havens: Rotterdam, New York, Shanghai en Tokyo. De scouts worden verdeeld in groepjes van 2 en elk groepje is één schip. Bij het startpunt krijgen de schepen een routelijst mee. Bij de havens krijgen ze ook vracht welke ze moeten vervoeren. Dit zijn de ingrediënten voor de pannenkoeken en het kookgerei. Ze moeten van New York, naar Shanghai, naar Rotterdam bijvoorbeeld. Als ze de havens (in goede volgorde) bereiken, krijgen ze een stempel of een andere markering op hun routekaart. Zo wordt aangegeven dat een groep alle havens gehad heeft. Heeft een groep het hele traject gehad, dan verdienen ze pas de munten. Hoe meer havens op de route hoe meer munten:

• 1 haven: 1 munt
  • 2 havens: 3 munten
  • 3 havens: 7 munten

Het spel wordt moeilijk omdat er een aantal piratenschepen en douane rondvaren. Dit kunnen mensen van de leiding zijn, of deelnemers als de groep groot genoeg is. Dan af en toe om wisselen. Wordt je schip geraakt (getikt) door een piratenschip, dan wordt je vracht gestolen. Wordt je schip geraakt (getikt) door een douaneschip, dan wordt je routelijst afgenomen voor nader onderzoek. Je moet dan naar de dichtstbijzijnde haven voor een nieuwe route kaart.

Veiling

Met de munten kunnen ze kookgerei en ingrediënten kopen op de veiling. Laat de kinderen bieden op de producten. Het is voor de leiding erg leuk, want kinderen denken niet altijd vooruit. Ze gaan voor de winst en geven van, bijvoorbeeld, 20 munten er 13 uit aan één ei. Uiteindelijk hebben ze dan 1 ei en 1 pan. En daar kunnen ze alleen een ei van bakken. Ze kunnen gaan samenwerken met andere groepjes, die iets hebben wat ze zelf missen.

Vuur maken

Daarna gaan ze een vuur maken in een stookton en kunnen ze hun pannenkoek maken en opeten.

Voor het spel:

• Havenspel Routes (zie bijlage)
  • Stempel of een andere markering
  • Munten

Voor de pannekoeken:

• Pannenkoekenmix
  • Melk
  • Eieren
  • Boter
  • Pannen
  • Beslagkommen
  • Borden
  • Spatels
  • Garde/Pollepels
  • Stooktonnen
  • Hout
  • Emmer water

Alle veiligheidspunten die horen bij het maken van vuur en het koken op vuur.

Wissel af en toe van haven, dan raken ze in de war en moeten ze opnieuw achterhalen waar welke haven is.

Bijlages

Lees 4903 keer Laatst aangepast op zondag, 15 mei 2022 10:47