zondag, 10 maart 2024 19:52

Milieuscan Scoutinggroep

Deze BREEAM-NL Junior–Milieuscan Scoutinggroep is een set van 10 scorekaarten waarmee kinderen zelfstandig de duurzaamheid van het Scoutinggebouw in kaart brengen. Daarmee ontdekken zij wat er goed gaat en wat voor verbetering vatbaar is. Zij presenteren hun bevindingen en aanbevelingen aan de groep en het bestuur.

Kinderen leren door te observeren wat duurzaamheid in hun eigen leefomgeving betekent, op verschillende thema’s zoals energie, afval en groen. Daarnaast leren zij hoe zij hun bevindingen kunnen vertalen naar een advies voor de voorzitter en groepsleden.

Aan de slag

1. Lees de kaarten door en bespreek vooraf met de voorzitter en/of het bestuur dat je aan de slag gaat met de milieuscan. Maak heldere afspraken over wat de Scoutinggroep concreet met de aanbevelingen van de kinderen kan doen. Zo kan je de verwachtingen van de kinderen bijstellen. Als de Scoutinggroep echt van plan is aan de slag te gaan met de aanbevelingen is dit voor de kinderen natuurlijk erg stimulerend!

2. De scorekaarten bevatten instructies voor de kinderen en kunnen zelfstandig worden ingevuld. De groep gaat in groepjes van 3 tot 4 kinderen uiteen om de duurzaamheid van het Scoutinggebouw en de directe omgeving te onderzoeken. N.B. De ‘BREEAM-NL Junior–Milieuscan Scoutinggroep’ is hetzelfde als de milieuscan die wordt gebruikt door Eco-Schools, het keurmerk voor duurzame scholen.

3. Laat de kinderen hun resultaten en suggesties aan de groep presenteren.

4. Laat (een deel van) de kinderen de resultaten aan de voorzitter en/of overige bestuursleden presenteren.

Vervolgstappen

Uiteraard is inventariseren slechts een eerste stap. De milieuscan Scoutinggebouw gebruik je bij voorkeur om daarna aan de slag te gaan met het verduurzamen van het Scoutinggebouw en de Scoutinggroep. Je kunt hier zelf een project van maken, maar je kunt bijvoorbeeld ook aansluiten bij de initiatieven van de makers van deze milieuscan:

1. Het internationale keurmerk Eco-Schools richt zich op gedrag en kennis van kinderen over duurzaamheid.

2. BREEAM-NL keurmerk voor duurzame gebouwen dat zich richt op verbetering van de duurzaamheidsprestaties van het gebouw.

• Pennen of potloden
  • Scorekaarten in de 10 verschillende onderwerpen (Veiligheid, Voedsel, Mobiliteit, Hygiëne, Communicatie, Gebouw en omgeving, Energie, Afval, Groen, Water)

Aanvullende informatie

Lees 91 keer Laatst aangepast op zondag, 10 maart 2024 20:07