donderdag, 25 januari 2024 14:45

A life on our planet, het gesprek

(1 Stem)

Samen een documentaire bekijken en hier over hebben

In de Netflix-documentaire A life on our planet legt de 93-jarige bioloog David Attenborough ons uit dat hij géén rebel of activist wil zijn, maar wél de noodzaak voelt om iets te doen tegen klimaatverandering. Deze bijzondere film - vol prachtige en aangrijpende beelden zoals we zijn gewend van Attenborough - eindigt met een hoopvolle boodschap en is daarom ook leuk om met jeugleden te kijken.

Veel mensen verlangen naar een andere toekomst. Een toekomst waarin we kiezen voor eerlijke en duurzame oplossingen die niet ten koste gaan van de generaties na ons. Waarin we bouwen aan een nieuw systeem, en waarin iedereen een goed leven kan hebben op een gezonde aarde. Praat met de jeugdleden na aan de hand van deze vragen.

• Heb je het op school wel eens over duurzaamheid of het klimaat? Zo ja, wat bespreken jullie?
  • Ken je Greta Thunberg? Wat vind je van haar en van wat ze doet?
  • Praat je met jouw vrienden wel eens over klimaat en duurzaamheid?
  • Wat weet jij over de opwarming van de aarde?
  • Wat voor invloed heeft (meer dan) 1,5 graad opwarming op de wereld denk je?
  • Vind je het belangrijk om de opwarming van de aarde te voorkomen of af te remmen? Waarom wel/niet?
  • Maak je je wel eens zorgen over het klimaat? Zo ja, waarom?
  • Denk je wel eens na over de impact van klimaatverandering op andere landen dan Nederland? Wat denk je daarvan?
  • Wie zijn er volgens jou verantwoordelijk voor een groene toekomst?
  • Wat zouden de overheid of bedrijven volgens jou moeten doen op het gebied van duurzaamheid en klimaat?
  • Wat houdt duurzaam leven volgens jou in?
  • Zou jij zelf duurzamer willen leven?
  • Wat zou jij willen doen en laten om duurzamer te leven?
  • Wat denk je dat wij thuis kunnen doen om duurzamer te leven?
  • Denk je dat kleine dingen thuis, zoals korter douchen, de lichten sneller uitdoen en de verwarming naar beneden, invloed hebben op het klimaat?
  • Denk je dat duurzaamheid het leven van andere mensen positief of negatief kan beïnvloeden?
  • Wat vind je van het eten van vlees?
  • Wat is/ zou voor jou de reden zijn om geen of minder vlees te eten?
  • Hoe denk je over vakanties waarvoor je moet vliegen?
  • Ben je bereid om vaker de trein te nemen in plaats van de auto of het vliegtuig? Waarom wel/niet?
  • Wat kunnen we doen om minder plastic te gebruiken? Waarom is dat wel of niet belangrijk denk je?
  • Gooi je wel eens afval weg in de natuur? Wat voor afval is dit?
  • Koop je wel eens spullen die je eigenlijk niet nodig hebt?
  • Vind je het belangrijk dat de spullen die je koopt ook duurzaam zijn?
  • Vind je het belangrijk om veel en vaak nieuwe kleding te kopen? Waarom vind je dat?

Iets om de documentaire mee te kunnen bekijken

Doe het napraten in groepjes (nesten / ploegen) hierdoor komen meer mensen aan het woord en worden jeugdleden gestimuleerd om mee te praten

Aanvullende informatie

Lees 302 keer Laatst aangepast op donderdag, 25 januari 2024 15:21