zondag, 07 januari 2024 14:18

Last Minute box: Internationaal

Last Minute box: Internationaal

Energizer 1: Ren je rot memory

Wijs 3 plekken aan op een speelveld en geef ze de letters A, B en C. Alle ploegleden krijgen de opdracht een vraag over een land/werelddeel te bedenken, met iets dat ze uit eigen geheugen van die plaats weten. Ze schrijven het goede antwoord hierbij op een briefje en leveren dat in bij de leiding. De leiding bedenkt hierbij 2 foute antwoorden op die vraag en schrijven die op het briefje erbij. De leiding checkt het goede antwoord met behulp van internet. Vervolgens worden de vragen geschud en in willekeurige volgorde voorgelezen. De ploegen gaan volgens het ‘ren je rot’ principe naar het antwoord waarvan zij denken dat het goed is. Als voorbeeld of als opwarmer kunnen de onderstaande vragen worden gebruikt bij de ren je rot memory.

Waar komt Cleopatra vandaan?

• Tunesië
  • Marokko
  • *Egypte

Waar wonen Aboriginals?

• *Australië
  • Brazilië
  • Zuid-Afrika

Wat is het enige continent op aarde zonder woestijnen?

• *Europa
  • Zuid-Amerika
  • Antarctica

In welke zee ligt Aruba?

• Middellandse zee
  • Atlantische zee
  • *Caribische zee

Door welk land stroomt de Wolga?

• Oekraïne
  • *Rusland
  • Zwitserland

Wat is de hoofdstad van Thailand?

• Kaapstad
  • Hongkong
  • *Bangkok

Welk land ligt tussen Spanje en Frankrijk in?

• San Marino
  • *Andorra
  • Monaco

In welk werelddeel is Spaans de meest gesproken taal?

• *Zuid-Amerika
  • Europa
  • Afrika

Met welke munteenheid betalen de mensen in Marokko en in Dubai?

• *Dirham
  • Kwacha
  • Peso

Energizer 2: Plaatjesmaatjes

Zoek je maatjes die ook jouw land hebben. Er zijn kaartjes met de vlag, kaartjes met de landomtrek, hoofdstad en typisch eten. Deel de kaartjes uit, de scouts gaan op zoek naar de andere scouts met kaartjes van hetzelfde land. Zie de bijlagen voor voorbeeldkaartjes.

Hoofdactiviteit: Landen verzamelen!

Aan de hand van de energizer 'plaatjes maatjes’ zijn er teams gemaakt die een bepaald land vertegenwoordigen. Elk team gaat met dit betreffende of een zelfgekozen land aan de slag en gaat drie hints maken die ze aan de andere teams gaan presenteren.

Hint 1 is het nabouwen met knutselmateriaal van een bekend gebouw uit het betreffende land.

Hint 2 is het opzoeken van het volkslied of een bekend lied in de taal van het betreffende land.

Hint 3 is het namaken van de vlag met voorwerpen die je in het clubhuis of omgeving kunt vinden. Materialen van verschillende kleuren zo neerleggen dat ze de vlag van het betreffende land vormen. Het is hierbij dus niet de bedoeling dat ze stiften, verf of knutselmateriaal gebruiken.

Voeg optioneel een vierde hint toe door de scouts etenswaren te laten kopen uit het betreffende land. Dit is mogelijk als je clubhuis in de buurt is van winkels en als er budget voor is. Geef de scouts de opdracht voor een bepaald bedrag een aantal etenswaren te kopen of een maaltijd samen te stellen, die uit het betreffende land komen.

Presentatie rondes

In de eerste presentatieronde laat elk team het gebouw zien dat ze hebben gemaakt. De andere teams vullen op een stembriefje in welk land ze denken dat de andere teams vertegenwoordigen. Deze stembriefjes worden in een pot ronde 1 gedaan.

In de tweede presentatieronde worden de liedjes gepresenteerd. Het team presenteert deze hint door het lied na te zingen of door de tekst op te lezen. Maak hier als leiding een keuze in afhankelijk van hoe uitdagend je het wilt maken voor de scouts. Na deze presentatieronde wordt opnieuw gestemd welk land je denkt dat de andere teams vertegenwoordigen. De briefjes voor deze ronde gaan in pot 2. Variatie tip: laat de scouts zelf een lied maken, eventueel zelfs in de taal van dit land.

In de derde presentatieronde worden de vlaggen gepresenteerd. Afhankelijk van de grootte en verplaatsbaarheid van de vlaggen worden deze centraal getoond of de andere teams worden meegenomen naar de plek waar de vlag is gemaakt. Na de presentatie van de vlaggen volgt een derde stemronde op dezelfde wijze als ronde 1 en 2.

Als je een vierde presentatieronde hebt toegevoegd kan deze worden gepresenteerd, de andere teams krijgen de gelegenheid om de producten van de andere teams te proeven. Na deze presentatieronde volgt ook weer een stemronde.

De puntentelling gaat als volgt, voor elk land wat na de eerste hint al goed is geraden krijgt het team 4 punten, als het land na de tweede hint goed is geraden zijn daar 3 punten mee te verdienen, na de derde hint 2 punten en na de vierde hint is nog 1 punt te verdienen. Tel het aantal punten bij elkaar op en de winnaar van het landenspel is bekend.

Je kunt, afhankelijk van hoe duidelijk de hints zijn, de volgorde van de presentaties veranderen. Het is leuker als na de eerste presentatieronde nog niet alle landen correct geraden zijn, dus het is het leukste de hints die het minst duidelijk zijn als eerste te laten presenteren.

Let op: geen stereotypen promoten.

• Ren je rot vragen (energizer 1)
  • Plaatjesmaatjeskaartjes (energizer 2), zie bijlage.
  • Knutselmateriaal (hoofdactiviteit)
  • Eventueel: iets met een zoekmachine, bijvoorbeeld een telefoon (hoofdactiviteit)

Aanvullende informatie

Lees 362 keer Laatst aangepast op maandag, 08 januari 2024 21:59