zondag, 12 november 2023 12:15

Schoon het nieuwe jaar in

Volgens het traditionele gebruik van andere landen de blokhut opruimen en schoonmaken.

Om het nieuwe jaar goed in te gaan moet je het oude jaar goed afsluiten. Hoe doen ze dat in andere landen? In sommige landen is het gebruikelijk om het huis schoon te maken voor het oud en nieuw is. In Scotland wordt dit traditioneel gedaan op Hogmanay (31 december), en in Japan gebruiken ze heel december voor de ōsōji (大掃除, "big cleaning"). In de meeste gebieden in India wordt er tijdens de "Diwali ki safai" schoon gemaakt in september en november, voorafgaand aan het Diwali festival.

Laten we dit gaan doen met de blokhut om het nieuwe seizoen te starten met een schoon gebouw. Zo verjagen we de oude geesten en komt het geluk binnen.

Prik van te voren een datum en kondig dit groots aan zodat iedereen van af weer. Maak vervolgens een lijst van alle klussen die je gedaan wil hebben. Op basis van wat er nodig is koop je schoonmaakmiddelen in. Hard werken maakt hongerig en mag ook beloond worden; koop dus ook lekkere snacks of regel lunch.

• Schoonmaakmiddelen
  • Snacks, drinken of lunch

• Voor het gebruik van sommige schoonmaakmiddelen heb je handschoenen nodig omdat je huid er niet goed tegen kan. Tijdens de schoonmaak van sommige voorwerpen heb je handschoenen nodig omdat ze erg vies zijn.
  • Let op allergiën en diëten.

• Een scout is goed voor de natuur. Wees je er van bewust welke schoonmaakmiddelen je gebruikt en wat de opties zijn. Kies bijvoorbeeld voor een houten afwasborstel in plaats van een van plastic, let op een eco-label en overweeg navulbare verpakkingen.
  • Loop ook eens de verzekeringen en de kas na van de club. Of wat denk je aan de digitale bestanden. En vergeet ook niet om het etenswaar na te kijken!
  • Inventariseer of er een sponsor actie nodig is voor het gebouw, de buitenruimte of de buurt. Doe in maart mee met NLdoet of met de landelijke opschoondag.

Aanvullende informatie

Lees 55 keer Laatst aangepast op donderdag, 07 maart 2024 23:59