Wasdraadspel

opdrachtenspel

Themafiguur voor de bevers: Als Stuiter bij Keet Kleur komt, ligt er een stapel kaartjes op tafel. En Keet maakt er nog meer bij. "Wat ga je daarmee doen",  vraagt Stuiter. "Ik wil er een spel mee doen", antwoordt Keet.

Aan een touw hangen verschillende plaatjes. Op die plaatjes hangen kaartjes met daarop ofwel een smiley, ofwel een voorwerp, ofwel een foto. Er zijn 2 soorten smiley's: de ene soort staan voor opdrachten, de andere voor raadsels.

Wanneer ze een plaatje met een foto trekken moeten de andere leden van de groep vragen stellen om achter de identiteit te komen, idem voor een voorwerp. De kinderen worden verdeeld in twee groepen. Om aan een plaatje te kunen pakken moeten ze paard en ruiter spelen. Om dit moeilijker te maken (en grappiger) moeten ze allebei een blinddoek opdoen en in het midden van het terrein een bank zetten. De ruiter moet onder de bank doorkruipen, het paard moet erover gaan. De andere leden van je groep moeten natuurlijk roepen waar je naartoe moet en laten weten wanneer je aan de bank bent, want de ruiter en het paard zijn immers geblinddoekt. Als je eindelijk bij de "wasdraad" aangekomen bent, moet je nog blindelings zoeken of je een kaartje van de draad kan nemen. De groep die als eerste een kaartje te pakken heeft, die krijgt al een punt. Dan kijk je wat er op dat kaartje staat, en doet dan ofwel een opdracht, ofwel uitbeelden... Enkele voorbeelden van foto's of voorwerpen: een tekening van een nurd, een wc, een stripverhaal, Britney Spears, Eminem, een banaan...

opdrachten en raadsels bedenken

• Waslijn
  • Wasknijpers