Een fakkel voor het bevrijdingsvuur

Elk jaar vieren we bevrijdingsdag. Er is dan kermis in de stad en door het hele land worden muziekfestivals georganiseerd. De welpen maken nu hun eigen bevrijdingsfeest.

Bagheera kent het verhaal van de oorlog dat de mensen in Haveli vertellen. Het is geen leuk verhaal, maar gelukkig heeft een een goede afloop. Die goede afloop vieren de mensen in Haveli door elk jaar op dezelfde dag een vuur te ontsteken. Dat vuur wordt niet zomaar ontstoken, dat gebeurd met een speciale fakkel die de mensen eerst langs alle andere dorpen in de buurt brengen. Als laatste komt de fakkel in Haveli aan en daar wordt dan een groots vuur ontstoken. Bagheera heeft een spel bedacht waardoor de welpen dit na kunnen spelen. De welpen gaan een estafette lopen. De nesten strijden tegen elkaar om zoveel mogelijk balletjes in zo’n kort mogelijke tijd te verzamelen. De race start met de jongste van het nest. Deze rent naar een emmer op ongeveer 10/12 meter afstand. Uit die emmer pakt hij een balletje. Daarmee rent hij terug naar de volgende welp uit zijn nest en geeft die het balletje. Deze loopt weer naar de emmer en pakt daar een balletjes. Daarna rent hij weer terug en geeft al zijn balletjes aan de volgende welp. Dit gaat zo door totdat iedereen van het nest aan de beurt is geweest. Laat je een balletje vallen, mag je deze niet meer oprapen. Daarna gaan de welpen met zijn allen de puzzel in elkaar zetten. Voor elk balletje dat ze uit de emmers hebben gehaald, krijgen ze een puzzelstukje. Ontbrekende puzzelstukjes kunnen worden verdiend door het oplossen van een kleine puzzel of raadsel. Wanneer ze deze puzzel compleet in elkaar hebben gezet zien ze het logo van de 4 en 5 mei viering. Daarna ontsteekt de leiding het bevrijdingsvuur en zingen de welpen vrolijke liedjes.

• Puzzel van het “4 en 5 mei”-logo (http://www.4en5mei.nl/)
  • (Tafel)tennisballen
  • Emmers (één per nest)
  • Diverse puzzels en opdrachten

• Wanneer je geen echt vuur kan maken, kun je ook een nepvuur maken. Knoop aan het rooster van een ventilator een groot aantal stroken rood en oranje crêpe-papier. Zet de ventilator op zijn kop en zet hem dan aan. Met wat houtblokken eromheen lijkt het bijna net een echt vuur.
  • Voor meer infomatie over de scouting in de oorlog en het helpen bij de herdenking: Kijk op: scouting en herdenken.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.

Aanvullende informatie

Lees 2096 keer Laatst aangepast op woensdag, 03 april 2024 17:53