Life Action Role Playing met je stam

Pak de verkleedkleren uit de beverkast, zoek een oud wapen van een welpenzomerkamp en trek ten strijde als een echte ‘Stark’!

Wat is Life Action Role Playing
Life Action Role Playing (ook wel LARP), is een behoorlijk bekende hobby onder scouting mensen. Voor degene die het niet kennen, het is een rollenspel waaraan van enkele tientallen tot honderden spelers tegelijkertijd in een verhaal meespelen.

De spelers zijn allen bij het verhaal betrokken en de handelingen van de spelers zijn niet van tevoren vastgelegd, maar er zijn wel bepaalde richtlijnen. Elke speler heeft namelijk zelf een "personage" verzonnen en probeert naar de persoonlijkheid van dit personage te handelen. Spelers reageren op gebeurtenissen, waarbij bijna alle acties geïmproviseerd worden. In tegenstelling tot allerlei bordspellen en computerspellen doe je het spel natuurlijk zelf. De spelers dragen een kostuum en wapens en worden niet vertegenwoordigd door een pion of minifiguur op een speelbord.

Hoe maak je er een stam activiteit van?
Het belangrijkste twee randvoorwaarden zijn: houd het simpel en werk volgens een vaste structuur die voor iedereen duidelijk is.

De organisatie van de opkomst is de gene die het spel leidt, de spelleider! Belangrijk is dat deze vooraf bedenkt:

• In welke wereld zich het afspeelt
  • Wat het doel van het spel is.
  • Hoe de personages zichzelf kunnen ‘maken’
  • Wat het verloop van een beurt is
  • Kostuums en wapens

In welke wereld zich het afspeelt
Het is een rollenspel, dus het kader waar je je afspeelt (tijdspeelt / fantasiewereld) is stap 1.

Wat het doel van het spel is.
Je kan hierbij de kaders meegeven waarin de rollen worden verdeeld. Zijn er meerdere partijen die elkaar bevechten (en/of bepaald doel hebben zoals ‘capture the vlag’ > in die zin is levend stratego ook een LARP), gaan alle deelnemers als 1 team op pad en komen ze (van te voren bedachte) problemen tegen.

Hoe de personages zichzelf kunnen ‘maken’
Het verzinnen van een personage kan op meerdere manieren. Vaak gaat dit met het verdelen van een vast aantal "vaardigheidspunten" over een vooraf opgestelde lijst met vaardigheden. Elke vaardigheid kost een zeker aantal punten. Er kan dus slechts een beperkt aantal vaardigheden worden uitgekozen, die uiteindelijk mede bepalend zijn voor de keuzes en handelingen van het personage tijdens het spel.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar bij deze een aantal voorbeelden van veel voorkomende vaardigheden:

• Hitpoints: Een gevechtsysteem dat bepaald hoeveel ‘levens’ je hebt. Ben je op 0 dan ben je bijvoorbeeld ‘bewusteloos’ en al dan niet tijdelijk uitgeschakeld.
  • Gevechtsvaardigheden: welke type wapens kan je ‘dragen’ en hoe goed kan je ermee omgaan.
  • Kennisvaardigheden: Bijvoorbeeld lezen, schrijven, vreemde talen, etc.
  • Praktische vaardigheden: Bijvoorbeeld sloten openen, smeden, knutselen en EHBO.

Helemaal leuk is het natuurlijk om de ‘activiteitengebieden’ van scouting toe te passen op de vaardigheden :).

Kostuums en wapens
Dit is natuurlijk een belangrijk element, zorg er voor dat je er ook als je personage uitziet!

Voorbereidingstijd

Ligt eraan hoeveel werk je ervan maakt. Een goede voorbereiding is alleen wel handig om een succesvolle opkomst te maken.

• Kleding
  • Smink
  • Wapens en accessoires
  • Pen en papier

Tips algemeen

• Begin simpel
  • Gebruik internet en zoek goed uit wat je mogelijkheden zijn.
  • Echt leuk is het natuurlijk om het op een bijzondere plek te spelen. De koopavond in een lokaal winkelscentrum bijvoorbeeld.

• Veiligheid in LARP is erg belangrijk, als je met enigsinds echte wapens speelt, zorg dan voor echte EHBO en hanteer duidelijke ‘codewoorden’ voor een moment dat er iemand echt pijn heeft!
  • Pas op waar je het speelt, let op dat je wapens niet te echt lijken als je in het openbaar rondrent.
Lees 2248 keer Laatst aangepast op maandag, 21 maart 2016 00:28