vrijdag, 25 december 2020 11:13

Boomschors weetjes van Ka

Bomen herkennen in de winter

Thema introductie welpen:

Kaa ligt op een tak van een boom vlak bij de bij de Talaab poel. Hij verteld tegen Mowgli en Shanty dat hij de beuk het fijnst vind liggen. Maar Mowgli vind is helemaal verbaast: Hoe weet Ka nou dat dit een beuk is en geen eik? Ka verteld: In de winter hebben de meeste bomen geen bladeren. Je kunt de bomen dan niet aan de bladeren herkennen. Toch kun je zien wat voor boom het is, o.a. aan de schors. De schors van de boom is de dode buitenste kurklaag van de bast, die de boom beschermt tegen beschadiging, uitdroging en infecties van buitenaf. Elke boomsoort heeft een kenmerkende schors.

Zo hebben berken een witte schors. Een grauwe abeel heeft ‘ogen’. Een beuk heeft een gladde schors en een eik een ruwe. Een plataan is vlekkerig zoals camouflage kleding, dat komt omdat er stukken dode schors afvallen waar dan een andere kleur onder zit.

De activiteit:

Kijk op de bomenbieb en kies foto ‘schors’ om de schors van Nederlandse boomsoorten op te zoeken. Of gebruik het zoekblad boomschors om enkele veelvoorkomende soorten te herkennen

Ga naar buiten om de bomen in de buurt te onderzoeken:

• Kijk goed: Welke bomen hebben een vergelijkbare schors en zijn dus van dezelfde soort?
  • Ga vervolgens in 2-tallen bomen voelen, waarbij 1 van de 2 een blinddoek opheeft en de ander begeleidt. Voel je een andere soort boom of dezelfde soort?
  • Pak het zoekblad boomschors erbij. Staan er bomen in de buurt die op het zoekblad staan? Probeer er zoveel mogelijk af te vinken.

Bron: Natuurwijs

• Blinddoek