Maakt de Jungle winterklaar

(1 Stem)

Het is natuurwerkdag in Nederland goede reden om ook met de welpen aan de slag te gaan. Dagen worden korter en de nachten al een stuk kouder Een aantal dieren in de jungle maakt zich klaar voor hun winterslaap De andere zijn druk bezig om te zorgen dat ze op een goede manier de winter doorkomen. Wij gaan de dieren een handje helpen.

Overleg met je welpen wat we zouden kunnen doen om de dieren de winter door te helpen en welke dingen we voor onszelf moeten doen om goed de winter door te komen. En wat zouden wij kunnen doen om te zorgen dat er in het voorjaar weer veel kleur om het clubhuis te zien is? Hieronder wat spellen en ideeen:

Vetbollen en noten kettingen maken

De dieren zullen honger hebben. In Nederland zullen dat vooral de vogels zijn. Ga daarom met de welpen noten kettingen rijgen of vetbollen maken.

Voorraadspel

Maak in alle nesthoeken een vak was het "holletje/nestje van het nest is. Alle welpen gaan in hun nest staan. Het uiteinde van hun das stoppen ze aan de achterkant van hun broek als een staart. In het midden van het speelveld staat een bakje met "noten". Per nest mogen er nu 1/2 welpen gaan proberen om een nootje te pakken. Als ze een nootje te pakken hebben brengen ze deze snel naar hun nest. Als dit gelukt is mogen 1/2 andere welpen uit het nest het proberen. Maar hun staart is ook hun leven. Als een welp zijn staart wordt afgepakt door een andere welp is deze zijn leven kwijt en kan hij niet meer rennen. Om het spel op gang te houden kan je zeggen dat dassen 10 nootjes waad zijn. Als er dan een nest zonder das zit kan deze voor 10 nootjes een das bij een ander nest kopen. Het nest met de meeste nootjes aan het einde wint.

Bouw een beschutting

Dieren hebben ook beschutting nodig. Bouw een mooie houtwal aan de rand van het terrein waar dieren in de winter kunnen schuilen. Of denk groter bevoorbeeld aan een hut van wilgentakken. http://nl.scoutwiki.org/Wilgenhut Voor ons zijn al die vallende blaadje en takken heel mooi om te zien maar ook bes gevaarlijk. Als de blaadjes op de stoep en straat blijven liggen wordt het glad.

Blaadjes race

De welpen krijgen per nest de opdracht om zoveel mogelijk blaadjes te gaan verzamelen. Hiervoor mogen ze bezems, stoffer en blik, emmers ed. gebruiken. Wie heeft er als de tijd op is de meeste blaadjes verzameld? Zorg er wel voor dat het terrein waar ze blaadjes mogen gaan zoeken veilig is. Maak in een rustig hoekje van het terrein van alle gevonden blaadjes en takken een grote hoop. Ook hier zullen dieren in de winter een warme schuiplaats van kunnen maken.

Bloembollen planten

In het voorjaar willen we graag weer een hoop kleuren zien. De makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen is zelf bollen planten. Zoek een mooi stuk of meerdere stukken op het terrein waar de welpen bollen kunnen planten. Je kan met bordjes aangeven welke bollen waar gepland zijn zodat in het voorjaar iedereen zijn eigen bloemetjes kan vinden.

• Bloembollen
  • Harken
  • Bezems
  • Vet