Russische dag

(1 Stem)

Maak kennis met Rusland en hun vele vreemde gebruiken.

1. Wie is de tsaar/tsarina?

Vroeger waren er in Rusland tsaren en tsarina’s. We verdelen de scouts in twee groepen. Ze duiden in hun groep een tsaar/tsarina aan. In elk spelvak staat een troon (stoel). Het is de bedoeling dat ze de tsaar/tsarina van de andere groep op hun troon (stoel) kunnen zetten. De tsaren/tsarina's krijgen een "kroon" op hun hoofd en lopen in het eigen gebied. De tegenpartij gaat de tsaar/tsarina vangen en op hun troon zetten. Is dit gelukt dan wordt er een volgende tsaar/tsarina aangewezen, deze krijgt de kroon op. Iedereen moet eens aan de beurt kunnen komen als tsaar/tsarina. Het team die het minste tsaren/tsarina's had heeft gewonnen en verdient een glaasje 'wodka'.

2. Russische biljard

Bij dit spel is het de bedoeling om balletjes (of knikkers) in de acht gaten van het spelbord te knikkeren.

3. Vlugge Rus

In Rusland worden mensen al om het minste of geringste gestraft en afgevoerd. Soms weten ze te ontsnappen omdat ze zo vlug zijn! We potten tot er een Vlugge Rus overblijft, die tegen de muur moet gaan staan. De Vlugge Rus wordt gevangen en wordt gestraft. De Vlugge Rus gaat tegen de muur staan en moet de bal proberen te ontwijken. De bal wordt om de beurt naar de Rus gegooid. Wie de Rus raakt, moet wisselen. Deze wordt dan Rus en de eerdere Rus wordt schutter. Er is een afgebakend deel muur waar de Vlugge Rus zich in kan bewegen. Als je buiten het afgebakende stuk gooit, moet je bij de Rus gaan staan. De laatste Vlugge Rus is de winnaar.

4. Russische spionnen

Ieder krijgt een blad met vakjes. Sommige vakjes zijn ingevuld, andere niet. Je kiest een plaatsje voor je blad en hangt het omhoog. Het is de bedoeling dat je je hele blad kan invullen. Hiervoor moet je bij de andere spionnen gaan afkijken. Als jij echter op tijd de (Russische) naam kan zeggen van diegene die naar jouw blad komt kijken, moet ze terugkeren.

5. Oorlogske voeren

Russen zijn ook zeer bekwaam in oorlog voeren. Elke ploeg staat in een afgebakend terrein (bv. hoepel) en tussen de twee landen is de grens (een touw gespannen tussen 2 stoelen met 2 leidster erop). Wanneer men zegt dat de oorlog begint, moeten de ploegen om ter eerst in het andere land zijn met al hun bewoners. Ze mogen enkel langs de grens passeren dus onder het touw. De grens wordt steeds kleiner en kleiner totdat je een opening van 30cm hebt bereikt.

6. Russian roulette

De revolver wordt hier vervangen door een fles of iets anders dat kan draaien. Naar wie de hals van de fles wijst, moet een opdracht vervullen. De rest van de groep kan shotjes wodka inzetten. Als de persoon de opdracht inderdaad goed tot een einde brengt volgens de jury, winnen zij dan de ingezette wodkashots.

• Eet een banaan zo sexy mogelijk op, zoals een matroesjka.
  • Verzamel 20 vingerafdrukken voor de Russische maffia.
  • Scheer een ballon zonder dat die ontploft.
  • Noem 5 sigarettenmerken.
  • Verklaar je liefde aan de zetel.
  • Bijt een wijnkurk doormidden zonder handen te gebruiken.
  • Gooi met de dobbelsteen de som van 20 in vijf minuten. Zit je erover of eronder, moet je opnieuw beginnen.

7. Wodka quiz

Wodka is hét streekproduct van Rusland. Maar wat weten de Aspirussen nog meer over hun geboorteland? Wie de meeste vragen juist beantwoordt, krijgt een glaasje wodka! Er volgt dus een kleine quiz. Om te antwoorden, moeten ze zo snel mogelijk hun shotje leegdrinken en het glaasje omgekeerd op hun hoofd zetten.

• Wat is de hoofdstad van Rusland? (moskou)
  • Hoe heten de typische kleine houten poppetjes die je overal in Rusland kan kopen? (Matroeska))
  • Noem twee landen waaraan het grootste land ter wereld grenst? (Noorwegen, Finland, Estland en Letland in het noorden en westen, en via de exclave Kaliningrad aan Litouwen en Polen, in het zuidwesten aan Belarus of Wit-Rusland en Oekraïne en in het zuiden aan Georgië, Azerbeidzjan en Kazakstan. In het verre oosten grenst Rusland aan China, Mongolië en Noord-Korea.)
  • Wie is de huidige president van Rusland? (poetin)
  • Wat is de munteenheid van het land? (roebel)
  • Welke kleur zit er in de naam van het bekende plein in Moskou? Rode Plein

8. Duid de correcte vlag aan.

Kaartspel, gebaseerd op ‘dag madammen’. De kaarten worden onderling verdeeld. Telkens er een tsarina (= koningin) tevoorschijn komt op de stapel, zeggen ze zo snel mogelijk ‘strazdje’, het Russisch voor ‘goedendag’. Komt de tsaar (= koning) ten tonele, dan maken we de soldaatbeweging. Bij de zot of den boer moeten ze de Russische volksdans beginnen dansen. De laatste krijgt de hele hoop kaarten.

spel 1:

• 2 kronen
  • 2 stoelen
  • glaasjes
  •  'Wodka'

spel 2:

• balletjes/knikkers
  • spel bord met 8 gaten

spel 3:

• Een muur
  • krijt om een deel van de muur af te bakenen
  • (zachte) bal

spel 4:

•  Bladen papier met vakken die deels zijn ingevuld
  • plakband of punaises om de bladen op te hangen
  • pennen om vakken in te kunnen vullen.

spel 5:

• Hoepels, touwen of stoepkrijt voor afbakenen  terrein
  • 1 Touw per grens
  • 2 stoelen per grens

spel 6:

• een (wijn)fles
  • shotglaadjes
  • "wodka"
  • opdrachtjes
  • materiaal per opdrachtjes.

Spel 7:

• Quizvragen
  • shotglaasjes
  • "wodka"

spel 8:

• Set speelkaarten

NIX 18, dus zorg voor jeugdleden die jonger zijn voor een niet alcoholische vervanger.

Voeg moeilijkere opdrachten en vragen toe naar mate de spelers ouder zijn!

Aanvullende informatie

Lees 3216 keer Laatst aangepast op zondag, 01 oktober 2023 20:33