maandag, 30 maart 2020 06:29

Het grote paas spel

(1 Stem)

Spel met paasthema

Met Pasen in aantocht spelen we deze activiteit een groot Paasspel. Het verhaal gaat als volgt:

Toen de Paashaas vanochtend zijn route al eens was aan het afleggen voor komende paasfeest, had hij in zijn mand een heel groot paasei zitten. Deze was bedoeld voor de leden van KSA, zodat zij met z’n allen hiervan konden smullen. Omdat de paashaas nogal gehaast was, moest hij aan een razendsnel tempo de weg afleggen om het allemaal gedaan te krijgen. Tijdens het huppelen stuiterde het grote ei uit zijn mand en viel het in 1000 stukjes op de grond kapot.

De harde wind zorgde er ook nog voor dat alle stukjes werden weggeblazen naar verschillende kanten van het speelterrein. Daarmee vraagt de paashaas de hulp van de leden om de stukken paasei terug te verzamelen om zo het ei terug te lijmen.

We beginnen de activiteit met enkele kringspelletjes met de hele groep.

Kringspel:

Kip Kip Haan

De leden zitten in een kring, behalve1. Hij tikt de leden op het hoofd terwijl hij bij elk lid "KIP" zegt. Op een gegeven moment zegt hij echter bij iemand "HAAN". Deze Haan moet dan de eerste persoon proberen tikken voor die helemaal rond de kring kan lopen en de plaats van de Haas kan innemen. Als de Haan de loper tikt, moet de loper opnieuw proberen, anders wordt de Haan loper.

Haas en kip (kat en muis)

De kinderen staan in een kring met hun gezicht naar buiten en hun benen wijd uiteen. Eèn speler is kat, deandere is muis. De kat moet de muis tikken, maar als de muis tussen de benen van een kind in de kring de kringinvlucht, wordt het kind bij wie de muis tussen de benen kroop de kat en de voormalige kat wordt muis. De exmuisneemt de plaats van de nieuwe kat over.

Paas warming-up:

De leden moeten eerst opwarmen om zich zo klaar te stomen voor het paas avontuur. Haasje over, huppelen, op 1 been, ...

Spel

Verdeel alle leden in groepjes van ±4 (gemixt of per leeftijd).De verschillende groepjes beginnen allemaal bij een ander spelletje. Bij elke spel staat een leiding om hen te begeleiden. Bij een bepaald signaal (bv. liedje lief klein konijntje/ fluitsignaal) schuiven de leden door naar het volgend spel.

Extra: verplaatsing naar verschillende spellen moet al ‘haasje-overend’ gebeuren.

1. Hazengevecht: De leden moeten in een cirkel 1 aan 1 vechten. Op 1 been en met de handen als konijnenoren proberen ze elkaar uit de cirkel te duwen.
  2. Hazenjacht(2 teams): Het ene team duidt iemand aan die de paashaas is. Deze persoon krijgt een staartje vanachter in zijn broek gebonden. De andere leden moeten de paashaas beschermen terwijl het andere team de staart moet proberen te pakken te krijgen.
  3. Paasei schilderen:Iedereen mag een paasei schilderen, ze krijgen op het einde een stuk van moeder ei.Variant: verven met vinger, neus of tenen.
  4. Eierbal: (2 teams)10-bal met een hardgekookt ei. 1 teambegint met het ei over te gooien naar elkaar. Ze moeten dit 10 keer doen om een punt te scoren. Valt het ei of kan het andere team het ei uit de lucht onderscheppen, mag het ander team verder spelen.->Jonge leden eventueel 5 keer overgooien
  5. Moederkloek:Alle spelers worden geblinddoekt. De spelleider geeft hen telkens één (kuiken) of twee (moederkloek) tikjes op hun rug. Éen van hen is de Moeder Kloek en de kuikens moeten haar zoeken. De spelers wandelen rond. Als ze elkaar tegenkomen, zeggen ze “pieppiep”. Alleen Moeder Kloek mag niets zeggen, of antwoorden. Als een kuiken haar gevonden heeft, blijft ze bij de Moederkloek en mag ze ook niets meer zeggen. Op het einde van het spel blijft er geen enkel kuiken over.
  6. K-eiver Leden staan per 2 tegen over elkaar. Ze gooien met een ei naar elkaar en zetten telkens een stap verder van elkaar. Wie dit het langst volhoudt, wint.Variant: Tussen de 2 overgooiers, staat iemand die het ei telkens probeert te onderscheppen. Als dit lukt , wisselt diegene met de persoon die het ei het laatst heeft overgegooid.
  7. Jeu de ei.De leden spelen Petanque met hardgekookte eieren. Wie het dichtste bij het kleine balletje gooit, wint.
  8. Paasstratego(2 teams): De 2 teams hebben elk een kamp op het speelterrein.. Ze hebben elk een kamp met een paar eieren in. Bij het startsignaal moeten ze verf op hun vinger doen Ze lopen naar elkaars kamp en als ze iemand van het rivaliserend team tegenkomen,doen ze blad-steen-schaar. De speler die 3 keer wint,mag doorlopen.Ze rennen door naar het ander kamp en verven een ei met hun vinger, als de verf op is keren ze terug naar hun kamp voor nieuwe ‘munitie’.De bedoeling is dat de eieren van het ander kamp volledig geverfd zijn met de vinger

Op het einde puzzelen de leden het ei terug bij elkaar en krijgen ze als beloning paaseitjes

• Groot touw (hazengevecht gebied afzetten -> cirkel)
  • Paasei kleurplaat