zondag, 01 december 2019 16:04

Levend Cluedo met een Regenboogtintje

(1 Stem)

Rainbowscouting subtiel in je spel verwerken, om te laten zien dat het heel normaal is.

Levend Cluedo is een spel waarbij je een dader moet vinden. In het reguliere spel is dat van een moord, maar voor welpen kan je er bijvoorbeeld van maken: wie heeft de das van Akela gestolen? De jeugdleden moeten zo veel mogelijk informatie over de verdachten verzamelen om er zo achter te komen wie het heeft gedaan. Je zou over een van de verdachte als informatie kunnen geven dat hij met een andere man samenwoont. Zo kun je LHBT+ heel subtiel in je spel verwerken.

Het komt eigenlijk zelden voor dat een personage in een film, boek of spel rainbowscouting is zonder dat dat het hoofdthema is. Als dat toevallig weleens voorkomt, hoor je vaak: ‘Waarom is dat personage LHBT+? Het maakt toch niets uit voor het verhaal?’ En het klopt dat het niets uitmaakt voor het verhaal, maar dat maakt het juist ook weer heel sterk. Iedereen kan rainbowscouting zijn en daar hoeft niet meteen een ding van gemaakt te worden.

Het spel Cluedo

Wat wel goed is om over na te denken is dat het misschien niet heel handig is om die verdachte dan ook gelijk de dader te laten zijn. Een jeugdlid zal niet zo snel homoseksuele personages in spellen tegenkomen en als dat wel een keer zo is en dat personage is meteen de slechterik, zou dat ook weer slecht uit kunnen pakken.

In plaats van een moord kun je er ook iets minder heftigs van maken, zoals: wie heeft de das van Akela gestolen?

Lees 2768 keer Laatst aangepast op zaterdag, 25 april 2020 13:13