zondag, 17 november 2019 15:14

Bloemenkransen maken voor de herdenking

Het doel van deze activiteit is de welpen betrekken bij de herdenking op 4 mei.

Bagheera hangt lui over een tak van Haveli. Het is 4 mei en dat betekend dat bij het monument op het dorpsplein bloemen neer worden gelegt om de mensen te herdenken die in de oorlog hebben gevochten voor vrede. Mowgli en Shanti willen er ook bloemen neer leggen.

Veel Scoutinggroepen doen de herdenking met de speltakken van scouts en ouder, terwijl welpen best betrokken kunnen worden in de herdenking. Tijdens deze opkomst wordt een herdenking doorgelopen met de welpen en wordt daarbij uitgelegd waarom we doen wat we doen.

Leg uit waarom we twee minuten stil zijn (oorlogsslachtoffers herdenken) en waarom we als Scouting helpen (traditie en het betrekken van jongeren bij de herdenking). Leg ook uit hoe de herdenking in jullie stad/dorp normaalgesproken verloopt.

Hierna gaan de welpen zelf bloemenkransen maken. Zoek een plek waar het toegestaan is om bloemen te plukken en zoek een aantal bloemen met een lange steel. Knoop ze aan elkaar, zodat er een krans ontstaat. Je kunt ze ook vlechten om de krans wat dikker te maken.

Stap 1: Maak een cirkel van het ijzerdraad ter grote van de omtrek van je hoofd. Wanneer je de flowercrown schuin op je hoofd wilt leggen (zoals ook te zien is bij deze flowercrown), moet je de cirkel wat kleiner maken. Draai de uiteinden stevig om elkaar heen, zodat het ijzerdraad niet los kan schieten. Wanneer je meer bloemen gebruikt en daardoor meer gewicht creëert, kun je het beste een dubbele cirkel maken met het ijzerdraad.

Stap 2: Wikkel de caoutchouc om het ijzerdraad heen en werk de hele cirkel af, zodat je geen scherpe uiteinden meer voelt.

Stap 3: Knip van alle bloemen en takjes een stukje af totdat je een steel van ongeveer 2 cm overhoudt.

Stap 4: Bevestig aan iedere bloem en takje ijzerdraad. Bij een bloem steek je het ijzerdraad zo dicht mogelijk bij de kop van de bloem door de steel heen. Zorg ervoor dat er aan weerszijden van de steel een stukje ijzerdraad overblijft van 4 cm. Draai vervolgens 1 stuk ijzerdraad 2 maal om de steel en het andere ijzerdraadje heen. Nu kan de bloem niet meer afbreken en heeft de bloem een ‘nieuwe’ steel. Knip de draad af op maximaal 2 cm lengte.

Stap 5: Pak de caoutchouc er weer bij en wikkel dit om de ‘nieuwe’ bloemsteeltjes heen.

Stap 6: Nu ga je de bloemen bevestigen aan de kroon. Dit doe je met de caoutchouc en je werkt met de klok mee. Zorg ervoor dat de bloem goed stevig vast zit, zodat de bloem niet los kan laten. Zo ga je de hele kroon rond en maak je elke bloem vast. Het is misschien even oefenen, maar zeker weten dat jij dit met deze stappen ook kunt maken!

• Snoeischaar (eventueel een ijzerschaar)
  • Mesje
  • Groene ijzerdraad
  • Caoutchouc (groene rekbare tape)
  • Wilde bloemen

• Maak de bloemenkrans het liefst op dezelfde dag als dat je ze wilt gaan plaatsent. Mocht dat door tijdgebrek echt niet kunnen, dan kun je het ook een dag van te voren maken. Bewaar je mooie creatie in de koelkast en zo kun je de bloemenkrans met een gerust hart een dag later dragen.
  • Lees je van te voren goed in de gedachte van de herdenking om deze zo helder en duidelijk over te kunnen brengen.
  • Kijk of het lukt om een veteraan uit te nodigen om met de welpen te praten over de herdenking.
  • Voor meer infomatie over de scouting in de oorlog en het helpen bij de herdenking: Kijk op: scouting en herdenken.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.
Lees 1575 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 09:48