donderdag, 24 oktober 2019 12:47

Dahinda's padden vrienden op pad (Waterspel)

In het vroege voorjaar trekken padden en bruine kikkers naar het water om eitjes te leggen. Laat welpen zich inleven in de obstakels tijdens de paddentrek en de metamorfose van kikkerdril tot kikker volgen.

Amfibieën als Dahinda kunnen zowel op het land als in het water leven. Van februari tot april ontwaken ze uit hun winterslaap (bijvoorbeeld onder de grond of strooisellaag in een bos) en trekken naar een ondiepe sloot of vijver bij de Talaab poel om eitjes te leggen in het water. Soms moeten ze daarvoor een drukke autoweg over. Op plekken waar veel amfibieën oversteken worden speciale tunnels onder de weg aangelegd. Op andere plekken staan schermen met ingegraven emmers. Vrijwilligers brengen de amfibieën die in de emmers vallen elke dag veilig naar de overkant. Je kunt de plaatselijke natuurvereniging vragen of je met de klas mag meehelpen de diertjes over te zetten. Niet alle amfibieën trekken. Groene kikkers leggen hun eitjes in de modderpoel waar ze het hele jaar blijven.

Dahinda laat de welpen zich verplaatsen in de beleving van een amfibie. Start een wandeling in een bos(je) (het winterverblijf) en loop maximaal 1,5 km naar een ondiepe sloot, vijver of gracht (om eitjes te leggen). Welke obstakels komt de pad of kikker onderweg tegen?

De welpen zoeken bij de sloot naar kikkers of padden. Als een kind een kikker wil vasthouden, laat dan eerst de handen natmaken om de kwetsbare huid van de kikker niet te beschadigen. Je kunt een kikker goed bekijken in een loeppotje met een deksel met luchtgaatjes. Doe voorzichtig en laat de kikker weer snel vrij. Kikkers, padden en salamanders zijn beschermd, je mag ze niet meenemen.

Wel mag je wat kikkerdril mee naar het clubhuis nemen. Kikkerdril van kikkers is een klompje eieren, van padden een snoertje. Doe wat zand en steentjes uit de sloot in een grote glazen of plastic bak en vul deze met slootwater. Doe er ook wat waterplantjes bij. Schep voorzichtig met een schepnetje wat kikkerdril uit de sloot en laat het in het slootwater van het aquarium glijden.

Volg de metamorfose van kikkerdril, kikkervisje, tot kikker op de groep. Laat de welpen goed voor de kikkervisjes zorgen.

Zet het aquarium niet in de zon. Kikkerdril heeft geen voeding nodig. Kikkervisjes eten algen uit het slootwater, vul daarom bij met vers slootwater. Zodra de kikkervisjes voorpootjes krijgen moet je ze weer terugbrengen naar de plek waar je het kikkerdril gevonden hebt. Vanaf dat moment hebben ze namelijk ander voedsel nodig zoals watervlooien en fruitvliegjes.

• Loeppotjes,
  • Schepnetje,
  • Glazen/plastic bak,
  • Ondiepe sloot of vijver met kikkerdril,