donderdag, 24 oktober 2019 10:31

Akela's avonturen stok

Een wandeling wordt een avontuur met een zelfgemaakte avonturenstok.

Akela vertelt aan de horde een spannend verhaal over een avontuur dat hij ooit zelf beleefd heeft tijdens een wandeling of een vakantie in de jungle, kort geleden of toen hij zelf nog welp was. Laat zo mogelijk een voorwerp zien, dat je herinnert aan dat avontuur. Laat ook de welpen vertellen over iets wat zij zelf in de natuur (of buiten) beleefd hebben.

Akela gaat met de horde op avontuur naar natuur in de omgeving van het clubhuis. Daar aangekomen zoekt elke welp een stevige tak die kan dienen als wandelstok. De welpen gebruiken alleen takken die los op de grond liggen en breken geen takken van bomen af. Als er zijtakjes aan de gevonden tak zitten, mogen de kinderen die afbreken, zodat er een stok overblijft.

Akela geeft elke welp 5 elastiekjes en laat die om het bovenste deel van de tak binden, met steeds een paar centimeter ruimte ertussen, dusdanig dat het blijft zitten als je een voorwerp tussen het elastiekje steekt.

Dan gaan de welpen alleen op avontuur, geef duidelijk aan tot waar ze mogen gaan en hoe lang ze de tijd hebben. Spreek een eindsignaal af, waarna de kinderen weer bij elkaar komen. Je kunt ook kiezen voor een gezamenlijke wandeling over een pad met een aantal meter tussen elk kind, zodat ze toch alleen lopen.

Tijdens het avontuur versieren de welpen hun avonturenstok door bloemen, blaadjes, veren en andere voorwerpen die ze op hun pad tegenkomen, tussen de elastiekjes te steken.

Na afloop laten de welpen hun avonturenstokken aan elkaar zien en vertellen ze wat ze onderweg hebben ontdekt en beleefd.

Stokken, 5 elastiekjes per welp

Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Lees 1876 keer Laatst aangepast op donderdag, 04 november 2021 17:13