donderdag, 24 oktober 2019 10:03

Rupsen poepjes regen in de jungle

Als de bomen weer lekkere blaadjes hebben, zijn er volop rupsen te vinden, in allerlei kleuren, soorten en maten. Ze eten hun buikjes dik en rond en laten het poepjes regenen.

Akela weet veel over alle dieren in de jungle. Als hij samen met Mowgli en Shanti bij de Talaab poel zit regent het, maar geen druppels water, maar kleine bruine korreltjes. Akela verteld dat dit rupsenpoep is, Rupsen zijn veelvraten maar wel kieskeurig, elke rupsensoort heeft maar enkele plantensoorten (waardplanten) die hij lust. De grote brandnetel is populair bij de rups van de atalanta, dagpauwoog, kleine vos, gehakkelde aurelia en het landkaartje. Rupsen van koolwitjes zijn dol op bladeren van koolsoorten. De eikenprocessie rups, verschillende spanners en het eikenuiltje houden van eikenbladeren.

Vlinders leggen hun eitjes op de waardplant, zodat de rupsen als ze uit de eitjes komen niet hoeven te zoeken naar iets lekkers en direct kunnen beginnen met smullen.

Akela gaat met de welpen horde naar een plek waar veel rupsen in bomen zitten (blijf uit de buurt van de eikenprocessie rups). Je hebt veel kans rupsen te vinden op eiken, berken en wilgen. Je kunt de aanwezigheid van rupsen horen. Omdat ze veel eten, poepen ze ook veel. De poepjes vallen voortdurend naar beneden en dat klinkt als vallende regendruppels. De welpen gaan in tweetallen om de beurt met een paraplu onder een boom met rupsen staan om naar de rupsenpoepjesregen op de paraplu te luisteren.

De welpen bekijken een rups, die onverstoorbaar dooreet, en schrijven de volgende kenmerken op:

• hoeveel paar borstpoten en buikpoten heeft de rups en heeft deze een naschuiver?
  • de kleur, vorm en grootte van de rups
  • heeft hij stekels? wat voor haren, strepen of stippen heeft hij?

Noteer de datum en plek waar de rups gevonden is.

Terug bij het clubhuis kunnen de welpen aan de hand van deze kenmerken in het rupsenzoeksysteem op vlindernet.nl opzoeken welke rups het is geweest en eventueel hun vondst melden op telmee.nl. Als de naam van de rups bekend is kan daarna worden opgezocht tot welke vlindersoort deze rups zich zal ontpoppen.

Bij de vlinderstichting kunnen koolwitje pakketten besteld worden met levende eitjes, rupsen en poppen. Hiermee kan bij het clubhuis de metamorfose van eitje, rups, pop tot vlinder in het echt worden gevolgd.

Akela laat de welpen zelf een kleurrijke fantasierups en bijbehorende vlinder ‘ontwerpen’.

Rupsen, paraplu, papier en potlood

Lees 1185 keer Laatst aangepast op zondag, 19 april 2020 12:20