woensdag, 09 oktober 2019 10:40

Kaarten maak actie

Kaarten maken en deze rondbrengen tegen eenzaamheid.

Variant 1: Middag gezamenlijk creatieven

Ga naar een verzorgingstehuis, verpleeghuis of instelling voor mensen met een beperking. Overleg met het activiteiten team dat jullie graag kaarten willen maken en willen bezorgen.

Organiseer vervolgens een middag in de grote centrale zaal. Dit is een kaarten maak middag waarbij de jeugdleden verschillende kaarten maken voor en mét de bewoners van het huis.

Aan het einde van de dag ruimen jullie gezamelijk op en gaan jullie de kaarten bezorgen bij de bewoners.

Variant 2: Bijeenkomst op afstand

Ook kan er gekozen worden voor een bijeenkomst op afstand. Zeker in tijden van sociale isolatie is dit nóg belangrijker dan normaal. Hierbij zorg je er voor dat iedere bever, welp of scout een adres en naam krijgt toebedeeld en vervolgens mag er zelf een kaart voor geknutseld worden om naar die persoon te sturen. Natuurlijk blijft het vooraf overleg met de instantie alsnog belangrijk, zodat de kaarten niet als een verrassing binnenkomen. Het is dan aan het lid met begeleiding van de ouders het creatieven te organiseren. Maak foto's van de kaart en het op de post doen ter bewijs.

Variant 1: Middag gezamenlijk creatieven

• Activiteitenplek in verpleeghuis
  • Karton in kleuren
  • Scharen
  • Stiften en pennen
  • Ander knutsel materiaal
  • Enveloppen
  • Postzegels
  • Een voorbeeld ter inspiratie

Variant 2: Bijeenkomst op afstand

• Adres en naam van een persoon uit een verpleeghuis
  • De leden moeten zelf voor knutselmaterialen zorgen

• Door het maken van een voorbeeld hebben de kinderen direct een beeld bij de kaarten die ze gaan maken en wordt hun creativiteit geprikkeld.
  • Doe het in goed overleg met het activiteiten team.
  • Vraag eventueel na of er bijzonderheden zijn, bijvoorbeeld een bijzondere verjaardag, jubileum van een bewoner of iets dergelijks en besteed daar eventueel wat extra aandacht aan door daar een extra mooie kaart te bezorgen.

Aanvullende informatie

Lees 2063 keer Laatst aangepast op zondag, 19 maart 2023 15:29