Milieurecherche

De scouts gaan als milieurechercheurs proberen te voorkomen dat milieucriminelen chemische afvalstoffen dumpen. In tegenstelling tot veel andere smokkelspelen, wordt dit spel in een woonwijk gespeeld.

De milieucriminelen (leiding, jongerentak of explorers) vertrekken, eventueel vermomd, gewapend met vuilniszakken, kliko’s, afvalemmers, e.d. vanuit het clubhuis naar de dumpplaats. De dumpplaats is ongeveer 500 tot 800 meter van het clubhuis verwijderd. Ligt het clubhuis te afgelegen, kies dan eventueel een andere startplaats.

De scouts lopen in twee of drietallen in de woonwijk rond en moeten proberen de milieucriminelen tegen te houden. Wordt een milieucrimineel aangehouden, dan wordt zijn afval gezuiverd met een grote, groene sticker. De crimineel brengt dan nog steeds zijn gezuiverde afval naar de dumpplaats.

In de dichtstbijzijnde straten rondom het startpunt en rondom de dumpplaats mogen geen milieurechercheurs komen. Daar kunnen ze dus ook geen criminelen aanhouden. Dit zijn de zogenaamde ‘vrije zones’. Het spel stopt op een van tevoren afgesproken tijdstip en dan wordt gekeken hoeveel chemisch afval is gedumpt en hoeveel afval is gezuiverd.

• Vuilniszakken, kliko's, afvalemmers, etc.
  • Groene stickers voor het gezuiverde afval.

• Geef elk koppel rechercheurs en elke crimineel een eenvoudige plattegrond met daarop een overzicht van straten, het startpunt, de dumpplaats en de ‘vrije zones’. Speel het spel vooral in rustige woonwijken en vermijd drukke verkeerswegen of neem deze op als ‘vrije zone’.
  • Milieucriminelen die snel hun lading dumpen, kunnen een tweede lading ophalen. Als het spel vlot verloopt, kun je het ook een keer omdraaien: de criminelen worden dan rechercheurs en andersom.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: doel 13 Klimaatsverandering aanpakken, doel 14 Bescherming van zeeën en oceanen en doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Aanvullende informatie

Lees 3273 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 september 2023 23:17