zaterdag, 21 september 2019 15:38

Trust Fall

Deze activiteit is geschikt om het onderling vertrouwen in je subgroepleden te vergroten. Je hebt een tafel of hoge stoel/kruk nodig en minimaal 7 mensen.

Eén van de subgroepleden gaat op de verhoging staan en de andere zes leden gaan in tweetallen tegenover elkaar staan, zodat ze met hun zessen een rij vormen. Schematisch ziet het er dan zo uit (waarbij de punten voor ieder van de zes leden staan:

[verhoging] : : :

De tweetallen pakken elkaars handen overkruis vast (één persoon overkruis en één persoon recht), zodat ze met hun zessen een "opvangnet" vormen voor de persoon op de verhoging.

De persoon op de verhoging staat met zijn/haar rug naar de andere zes, houd de armen overkruis op de borst en houd het lichaam stijf als een plank. Deze persoon laat zich nu achterover in het vangnet vallen dat gevormd wordt door de andere zes.

Het kan voorkomen dat de persoon op de verhoging zich uit angst verstapt of zich niet volledig stijf als een plank houdt. De oefening dient herhaald te worden totdat deze goed is uitgevoerd, zodat de persoon op de verhoging een gevoel van voldoening krijgt in het juist uitvoeren van de oefening, het verleggen van de eigen grens, en het hebben van vertrouwen in de andere zes.

Nu kan de persoon op de verhoging gerouleerd worden.

Verhoging (hoge stoel/kruk, tafel)

• De zes die opvangen dienen serieus te zijn en rekening te houden met de angst van de persoon op de verhoging en mogelijk letsel bij niet serieus uitvoeren van de oefening.
  • Je kunt matten of kussen op de grond leggen onder het "vangnet".

Neem de tijd om de persoon op de verhoging over zijn/haar angst heen te krijgen.

Lees 1725 keer Laatst aangepast op maandag, 30 september 2019 21:33