zaterdag, 04 mei 2019 17:48

Vlaghijsen, en hoe nu verder

Jeugdleden de regels rondom vlag hijsen aanleren.

Vlag Hijsen is een serieuze zaak, vooral op momenten als de vlag hijsen bij herdenkingen als 4 mei moet het volgens bepaalde protocollen gebeuren. Bij deze activiteit leren de jeugdleden allerlei regels rondom het hijsen en strijken van de vlag op een iets luchtiger manier.
Voor deze activiteit kun je de groep in ploegen tegen elkaar laten spelen

Spel 1: Kun je slagen met vlag en wimpel?

Dit spel gaat over de verschillende manieren van vlag hijsen, zoals: met of zonder wimpel en vol stok en half stok.
Afhankelijk van de groepsgrootte en de beschikbare (geïmproviseerde kamp) vlaggenmasten en vlaggen kan er gekozen worden voor per groep een eigen vlag + mast (die als antwoord juist gehesen moet worden) of voor een soort ren je rot naar A: Vlag vol in stok, B: Vlag met wimpel of C: Vlag half stok
Er worden verschillende vragen gesteld met betrekking tot vlag hijsen. Per persoon of per ploeg wordt er gekozen voor het juiste antwoord.
Voorbeeld vragen zijn:

1. Hoe moet de vlag gehesen worden voor de verjaardag van Z.M. Koning Willem Alexander? Antwoord: vlag met wimpel
  2. Hoe moet de vlag gehesen worden op 4 mei (Nationale dodenherdenking)? (na 18.00) vol stok , 3 seconde wachten dan laten zakken tot half stok, voor zonsondergang weer vol stok en dan strijken (2 x punten te verdienen)
  3. Hoe moet de vlag gehesen worden op koningsdag (instinker zie antwoord 1)
  4. Hoe moet de vlag gehesen worden voor de verjaardag van H.M. Koningin Maxima? Antwoord: vlag met wimpel
  5. Hoe moet de vlag gehesen worden voor de verjaardag van Prinses Beatrix? Antwoord: vlag met wimpel
  6. Hoe moet de vlag gehesen worden voor de verjaardag van Prinses Amalia (oudste dochter koning)? Antwoord: vlag met wimpel
  7. Hoe moet de vlag gehesen worden voor de verjaardag van Prinses Alexia (middelste dochter koning)? Antwoord: is niet verplicht, maar mag wel - dan wel met wimpel (= instinkvraag)
  8. Hoe moet de vlag gehesen worden op 5 mei? Vlag vol stok (zonder wimpel)
  9. Hoe moet de vlag gehesen worden op 15 augustus? (officiële einde 2e wereld oorlog wereldwijd) Half stok
  10. Hoe moet de vlag gehesen worden op Nationale Veteranen dag (laatste zaterdag in Juni)? Vlag vol stok
  11. Hoe moet de vlag gehesen worden als je in protest / verzet gaat? Onderste boven is de onofficiële manier, dit kan ook gezien worden als noodsituatie (ook onofficieel).

Spel 2: Je eigen vlag maken

Maak per ploeg je eigen ploegen vlag met wimpel. Op de vlag is in iedergeval je ploeg teken te zien en heeft de kleuren van jou ploeg. Aan de wimpel is in iedergeval een symbool voor elk lid. Bijvoorbeeld een mooi versierde letter van de eerste naan. Je kunt er ook voor kiezen om elk lid een eigen strookje er aan te kunnen laten maken.

Spel 3: De Nederlandse driekleur in top.

Vlag heisen is een serieuze aangelegehheid en hier zijn regels aangebonden. Elke ploeg krijgt waar en niet waar bordjes.

De stellingen:

• De vlag mag de grond raken. (niet waar)
  • De vlag mag nooit 's nachts hangen (niet waar, hij mag in het donker hangen, mits beide kanten volledig verlicht)
  • Er zijn geen regel aan Het vouwen van de vlag (niet waar: moet gevouwen worden in zigzag, blauw, wit rood, hierna 2 maal dubbel blauwe kleur buiten)
  • Er mogen versierselen (zoals schooltassen rond de examen uitslag) aan de vlaggen bevestigd worden (niet waar)
  • Bij half stok hijsen moet de vlag zowel bij hijsen als bij strijken eerst volledig in stok gehesen worden (waar)
  • De Nederlandse vlag heeft een vast formaat (3:2) (niet waar, er zijn geen vast gestelde richtlijnen, maar 3:2 is wel de meest gangbare / gebruikte, wel moeten de 3 banen (rood, wit, blauw) alle 3 even breed zijn)
  • Zijn alle nationale vlaggen rechthoekig? (Niet waar, de vlag van Nepa bestaat uit 2 driehoeken)

Spel 4: Vlaggenroof

Elke ploeg heist, in zijn eigen stuk van het bos, zijn ploegvlag. Hierna gaat de ploeg overleggen wie de vlag bewaakt (1 a 2 scouts per ploeg) en wie de vlaggen van de andere gaan roven. Op de centrale plek word er verzameld, op het fluit signaal neemt iedereen zijn plaats in en begint met het roven van de vlaggen van de andere ploegen. Als je de vlag geroofd hebt word de vlag onder de eigen vlag gehesen. Als je geen vlag meer hebt dan kan er natuurlijk nog wel gefoofd worden, te beginnen met je eigen vlag terug te roven.

Het spel eindigd als 1 ploeg alle vlaggen heeft hangen of na 1 uur spelen

• Vlaggen met wimpels
  • Vlaggenmasten per ploeg of A, B en C bordjes
  • Materialen om je ploegvlaggen mee te maken
  • Waar / niet waar bordjes

• Bij spel 2 kun je er voor kiezen om voor elke ploeg een degelijke ploeg vlag al klaar te hebben en per lid een persoonlijke wissel wimpel te hebben. Als je dan overvliegt naar de volgende speltak krijg jij jou wimpel mee.
  • Voor meer infomatie over de scouting in de oorlog en het helpen bij de herdenking: Kijk op: scouting en herdenken.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.

Bronnen

Lees 2394 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 12:23