zondag, 07 april 2019 16:01

Handdoek trekken

(1 Stem)

Stoeispel met een handdoek in een speelveld.

Leg een vierkant speelveld uit. In het midden van het veld ligt een handdoek(of bal). Deel je groep in 4 team, elk team staat aan een kant van het speelveld. Ieder teamlid heeft een nummer. De spelleider noemt een nummer, Uit elk team komt het teamlid met dat nummer de handdoek te pakken en over de eigen achterlijn te krijgen, daarmee is een punt verdiend. Als de strijd om de handdoek langer duurt kan een tweede of zelf derde nummer worden genoemd om de teamleden te komen helpen de handdoek over de achterlijn te krijgen.

Als variatie op het noemen van nummer kun je een verhaal voorlezen waar de betreffende nummers in voorkomen. Voorbeeld: Er waren eens 2 tuinkabouters. De nummers 2 moeten nu reageren om de handdoek zo snel mogelijk over de eigen achterlijn te krijgen.

Een andere mogelijke variatie is om in plaats van nummer persoonskenmerken of kleding te noemen. Bijvoorbeeld: iedereen met rode sokken, iedereen met blond haar, iedereen die ouder is dan 10. Bij deze variatie kan het aantal teamleden die de handdoek proberen te veroveren per ronde per team verschillend zijn.

• (oude) handdoek
  • Afzetlint/touw voor uitzetten speelvlak
  • Inspiratie voor een leuk verhaal

• Let op dat het stoeien niet uit de hand loopt.
  • Handhaaf op regels als niet schoppen, slaan, knijpen en kleding trekken.

• Dit spel kennen we ook onder de namen: dweilhockey of spel van Leuven.
  • Let op een eerlijke verdeling van de nummers over de teamleden. Zorg dat alle nummers 1 qua fysiek of prestatie aan elkaar gewaagd zijn zodat niet elke keer dezelfde wint.
  • Een variatie op dit spel is Dweilhockey.
Lees 1146 keer Laatst aangepast op vrijdag, 19 juli 2019 06:10