zondag, 18 november 2018 14:53

Een feestloterij voor het nieuwe jaar

Met de hele vereniging samen Nieuwjaar of iets anders feestelijks vieren. Kan goed als financiele actie worden gebruikt.

Organiseer een Nieuwjaarsborrel met loterij voor de hele vereniging. Elke speltak heeft eerst een opkomst waarbij ze iets maken dat verloot kan worden waardoor iedereen op zijn eigen manier bijdraagt aan de bijeenkomst. Zeker voor de oudere leeftijdsgroepen is de volgende uitwerking slechts een suggestie want zij kunnen heel goed zelf bedenken wat zij voor de groep willen maken in het kader van toenemende zelfstandigheid.

Bevers

De Bevers maken vliegertjes of bootjes. Je kunt er een wens voor het nieuwe jaar voor de bevers opschrijven en de bootjes of vliegers "vrijlaten" om de wens de wereld in te sturen. Versier het werkje met kleurpotloden of stiften. In de bootjes kan ook een kaarsje!

Welpen

De Welpen maken party crackers. Hier staat hoe: https://www.moodkids.nl/diy/2014/12/29/party-cracker-maken. Gegarandeerd feest en helemaal compleet met een wens of groet.

Scouts

De Scouts maken raketten van modelraketmotortjes. Kijk even op deze website. De Skill Level 1 exemplaren zouden geschikt kunnen zijn: https://www.apogeerockets.com/Rocket-Kits Geef duidelijke veiligheidsuitleg over het bouwen en afsteken van zo' n raket! Maak een wens vast aan de raket als je hem afsteekt!

Explorers

Explorers kunnen Chinese gelukskoekjes maken. Misschien zelfs wel in een houtgestookte oven! Ze doen er natuurlijk ook originele gelukwensen in. Een recept: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1187960/gelukskoekjes

Roverscouts

De Roverscouts bouwen een mooi versierd podium op en maken een Rad van Fortuin. Ook kunnen ze een gigantisch grote bingomolen of iets dergelijks maken. Laat je uitdagen!

De Loterij

Regel voor de loterij vooral ook prijzen van sponsors uit de omgeving.

Zorg dat er op de avond zelf genoeg frisdrank en snacks zijn en dat iedereen een bingokaart of lootje krijgt.

Laat de jeugdleden ook meewerken aan de uitvoering van de avond. Alleen maar lotnummers afroepen is een beetje saai. Je kunt kleine stukjes opvoeren van het soort dat je op een Bonte Avond ook uitvoert. Elke speltak kiest wat vrijwilligers uit die zo'n stukje voorbereiden. Een goocheltrucje, dansje... Je kunt ook de hele avond een samenhangend thema geven, door bijvoorbeeld er een "avond televisie" van te maken door tussen de loterij-delen ook andere dingen in te voegen: onzinnieuws, grappige weerberichten en "natuurprogrammas" met dierenfeitjes of mensen die dieren nadoen. Spelletjes waarin het publiek kan meedoen (een petje-op-petje-af quiz bijvoorbeeld) doet het ook altijd goed!

Elke speltak kiest ook een paar vrijwilligers uit die het kraampje met frisdrank, snacks en loten bemensen. Als je dit als financiele actie gebruikt verkoop je die dingen waarschijnlijk met wat winst, maar je kunt ook voor alleen de loten geld vragen en niet voor de frisdrank, bijvoorbeeld. Kies twee presentators uit, Roverscouts misschien, of laat een Bever, een Welp, een Scout, een Explorer en een Roverscout samen de avond presenteren.

• Bevers: Papier, lijm, potloden of stiften, voor vliegers ook stokjes, voor bootjes evt. ook waxinelichtjes
  • Welpen: Papier, confetti, potloden of stiften, plakband, trekrotjes
  • Scouts: Modelraket bouwsets
  • Explorers: De ingredienten voor gelukskoekjes. Briefjes en potloden voor de gelukswensen.
  • Roverscouts: Zie spullen voor het podium
  • Spullen voor het podium: pionierhout, karton en verf voor versiering, misschien lichten en/of een geluidinstallatie en microfoon
  • Voor de avond zelf: Frisdrank, loten/bingokaarten, chips, koekjes

• De Bevers zouden een kaarsje in hun bootje kunnen stoppen. Let dan op brandgevaar en kies voor LED kaarsjes.
  • De Welpen werken met trekrotjes. Leg ze uit dat je die goed bij de uiteinden moet vasthouden en niet vlakbij iemands oor moet laten knallen vanwege het lawaai.
  • De Scouts gaan met modelraketjes bezig. Leg ze goed de veiligheidsregels daarbij uit.

Lees 1602 keer Laatst aangepast op zondag, 08 september 2019 11:06