donderdag, 26 oktober 2017 16:49

Survivaltocht EHBO

Routetechnieken oefenen in combinatie met basisvaardigheden EHBO.

De scouts gaan op hike met en EHBO kit. Op 4 of 5 plekken tref je een casus met een gewonde. De scouts moeten hulpverlenen met de meegenomen verband materialen.

Voorbeelden van casusen

1. Wond aan vinger (vingerverband) / hand (handverband)
  2. Gebroken been / verstuikte enkel
  3. Splinter
  4. Blaren
  5. Voorwerp in oor / neus
  6. Verslikking / verstikking

• Per groepje een verbandtrommel met oefenmateriaal
  • Een hike route
  • Casussen voor op post, compleet met attributen en smink

• Maak de hike niet te lang. Het gaat om EHBO en niet om de hike. Dat te hebbende gezegd, is het wel belangrijk er voor te zorgen dat de volgende post niet te zien of te horen is, zodat niet van het voorgaande groepje afgekeken kan worden.
  • Plaats de posten zo dat er de mogelijkheid bestaat dat de verbanden eerder gebruikt zijn als dat het bedoelde slachtoffer aan bod komt (creatief omgaan met materialen).
  • Laat van te voren de scouts nadenken over wat er ook al weer allemaal in een EHBO setje zou moeten zitten. Welke dingen zijn ze vergeten? En activeer hun voorkennis over wanneer wat te gebruiken.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 3 Goede gezondheid en welzijn.

Aanvullende informatie

Lees 3309 keer Laatst aangepast op zondag, 01 oktober 2023 13:53