Paasstol of kerststol maken

(1 Stem)

Lekker bakken en daarna smullen.

Doe meel in een kom en maak er een kuiltje in. Doe hier de gist in en mix dit een beetje met de lauwwarme melk en wat van het meel. Afgedekt op een warme plek 15 minuten laten staan. Gesmolten boter met de suiker, ei, zout, citroen- en sinaasappelrasp, gemalen amandelen, walnootstukjes en rozijnen door het deeg doen. Kneed het geheel tot een samenhangend deeg. Het deeg op een warme plek afgedekt laten rijzen, tot het in volume verdubbeld is. Goed kneden, en dan licht uitrollen tot een rechthoekige plak. Vorm van de amandelspijs een lange rol en leg deze in het midden van het deeg (over de lengte). Rol het brood op en vorm het tot een stol en leg op een bakplaat. Nog eens 30 minuten laten rijzen. Bestrijk het brood met gesmolten boter en bestrooi met amandelschaafsel. Oven voorverwarmen op 220 graden C. Het brood 40-60 minuten bakken.

Themaverhaal voor bevers

Het is bijna Pasen / kerst, Rozemarijn is druk in de weer voor het ontbijt. Stuiter komt binnen lopen en er mist nog wat: een lekkere stol. Samen met Rozemarijn gaat Stuiter deze maken.

Themaverhaal voor welpen

Het is bijna Pasen / kerst, Baloe is bij het Wolvenhol druk in de weer voor het ontbijt. Mowgli en Shanti komen aanlopen en er mist nog wat: een lekkere stol. Samen met Baloe gaan Mowgli en Shanti deze maken.

Algemene ingrediënten (voor 4 personen)

• 500 gram bloem.
  • 30 gram gist.
  • 1/4 liter melk, lauwwarm.
  • 100 gram boter.
  • 50 gram suiker.
  • 1 ei.
  • 1 snufje zout.
  • Geraspte schil van 1 citroen en 1 sinaasappel.
  • 100 gram gemalen amandelen.
  • 300 gram rozijnen.
  • 50 gram walnoten, in stukjes.
  • 400 gram amandelspijs.

Voor de decoratie

• 50 gram boter.
  • 50 gram amandelschaafsel.

Overige benodigdheden

• Bakplaat.
  • Oven.
  • Beslagkom.
  • Vochtige theedoek (voor afdekken).

• Zorg voor een leuke activiteit tijdens het wachten (reizen en bakken).
  • Het leukste is als de jeugdleden hun eigen paas / kerststol maken.
  • Een echte scout bakt de paas- / kerststol natuurlijk in een houtgestookte oven.
  • Maak er een finaciële actie van door de kerststollen te verkopen. Zorg dan dat je een lijst hebt waar mensen een bestelling kunnen plaatsten zodat je precies weet hoeveel je er moet maken.

• De oven is heet en dus wordt deze bediend door een volwassene.
  • Let op allergieën (noten, melk en eieren).

Aanvullende informatie

Lees 2044 keer Laatst aangepast op zondag, 17 maart 2024 09:50