Complimentjes vissen

Een positief moment door het uitdelen van complimenten.

Normaal gesproken is het onbeleefd om naar een complimentje te 'vissen'. Bij deze actie moet er juist gevist worden naar complimenten.

De voorbereiding

• Knip verschillende vormen vissen uit gekleurde vellen papier / karton en maak daar een paperclip aan.
  • Schrijf op elk visje een compliment.
  • Leg de visjes, met de complimentjes naar beneden, in een teiltje of mand.

De actie

Je kunt deze activiteit met de hele groep doen, of in nesten/ploegen. Loop langs alle jeugdleden. Laat hen met een speelgoed hengeltje (magneetje ipv haakje) om complimentjes vissen. Daarna mogen ze één visje de rest van de dag op hun uniform dragen. Welk visje dit wordt, wordt als volgt bepaalt:

• Welpen mogen drie visjes vangen. Iedere welp kiest zelf één visje dat hij of zij terug wil gooien in "de vijver". De andere twee laat hij aan de rest van de welpen zien. Zij stemmen samen met de leiding openlijk welk compliment zij het beste vinden passen. De andere vis gaat terug in "de vijver".
  • Scouts vangen één visje en kunnen kiezen of ze deze zelf willen houden, of weg willen geven aan iemand bij wie het compliment beter past. Op het laatst moet iedereen één keer gevist hebben en één compliment in zijn of haar bezit hebben. Als een visser eerder al een visje van iemand heeft gekregen, moet hij of zij één visje doorgeven. Een visser mag een visje doorgeven aan iemand die er al één heeft. Deze ontvanger mag kiezen om het nieuwe visje te weigeren, of het aan te nemen en zijn of haar "oude" visje door te geven aan de visser of aan iemand anders die nog geen visje heeft. Iemand die nog geen visje heeft, mag een aangeboden compliment niet weigeren. Als iemand hierdoor op het einde "vast" dreigt te komen te zitten aan een niet passend compliment, kan leiding besluiten hem of haar drie nieuwe visjes te laten vangen en daarmee de "welpenversie" te spelen (zie boven).

Mogelijke complimenten:

• Jij kunt goed naar anderen luisteren.
  • Jij staat altijd voor anderen klaar.
  • Jij hebt een aanstekelijke lach.
  • Jij kunt goed oplossingen bedenken.
  • Op jou kan je altijd bouwen.
  • Jij hebt een groot hart.
  • Jij weet hoe je mensen aan het lachen maakt.
  • Jij bent erg creatief.
  • Jij hebt oog voor alles en iedereen!
  • Jij weet van aanpakken.
  • Jij bent supersnel!
  • Met jou heb je het gezellig.
  • Bij jou moet je zijn voor een goede knoop.
  • Jij bent echt heel handig.
  • Jij kunt lekker koken!
  • Jij kunt goed dingen uitleggen.
  • Jij kunt goed toneelspelen.
  • Jij weet echt veel!
  • Met jou is het fijn samenwerken.
  • Jij hebt echt snel een kampvuur aan.
  • Jij snapt hoe je een spel het beste kunt spelen.
  • Jij bent een echte doorzetter!
  • Jij zit vol energie!
  • Jij bent supersterk.
  • Jij kunt goed mensen troosten.
  • Jij maakt echt mooie dingen.
  • Bij jou voel je je veilig.
  • Enzovoorts.

30 minuten om de visjes te maken.

• Gekleurd papier.
  • Schaar.
  • Pen.
  • Paperclips.
  • Speelgoed hengel met een magneetje in plaats van haakje.

• Zorg ervoor dat er minstens 5 complimentjes meer zijn dan dat je jeugdleden hebt. Hierdoor hebben de laatsten ook wat te vissen.
  • Het leukste is als er geen één enkel compliment hetzelfde is (iedereen is dan echt uniek).
  • Een compliment over (sociale) vaardigheden is fijner dan een compliment over je uiterlijk, voor zowel de ontvanger als de rest!
  • Dit kan een leuke promotieactie zijn voor de groep. Maak veel visjes en laat winkelend publiek een complimentje vissen. Schrijf aan de ene kant van het visje het compliment, aan de andere kant staat natuurlijk de naam van je groep.
  • Dit is een leuke activiteit voor een rustig moment, ongeveer halverwege een (zomer)kamp.
  • Je kunt er ook voor kiezen naar positieve spreuken te vissen (maar dat is wel minder persoonlijk).
  • 1 maart is de Nationale complimentendag / Wereldcomplimentendag.
  • Kijk ook eens op Pluim of BOA award.
  • Deze activiteit is geschikt voor fase 2 (Wij) van de Development Award.

• Zorg ervoor dat alle complimenten door iedereen als positief ontvangen kunnen worden. Hierdoor worden de complimentjes ook echte complimentjes. Het is daarom het beste geen complimentjes over uiterlijk toe te voegen.

Aanvullende informatie

Lees 6760 keer Laatst aangepast op zondag, 29 oktober 2023 12:05
Meer in deze categorie: « Kwalleballen Papier scheppen »