Overvliegen welpen naar scouts

(1 Stem)

De oudste welpen zijn toe aan een nieuwe uitdaging. Ze vliegen over naar de oudere leeftijdsgroep, de scouts. Elke Soutinggroep heeft zijn eigen ceremonie voor het overvliegen. Er zijn in elke overvliegceremonie drie elementen te herkennen: het afscheid nemen van de welpen, het overvliegen en het welkom bij de scouts.

De welpen en de overvliegers maken een herinnering voor elkaar. Geef als richtlijn dat er elementen uit de plekken en figuren uit de jungle er in verwerkt moeten worden. De aandenkens voor de nesten / de horde worden aan de totem gehangen.

Wie is wie

De leiding heeft vragen bedacht over de vertrekkende welpen. Bijvoorbeeld: wie lust er geen karnemelk, wie kan het beste zingen enzovoorts. De nesten zitten bij elkaar en mogen als ze het antwoord weten aan de bel, die in het midden van het lokaal hangt, trekken. De vertrekkende welpen zijn de juryleden en beoordelen of een vraag goed beantwoord is. Je laat op deze manier allerlei leuke momenten uit de welpentijd van de overvliegers voorbij trekken.

Welp, ga je mee?

De scouts komen binnen. Ze komen de overvliegende welpen halen, maar dat gaat zomaar niet! Eerst moeten ze de overvliegers, de nieuwe scouts, beter leren kennen. Ze moeten een aantal vragen beantwoorden uit het vorige 'wie is wie' spel. Een scout vraagt aan een van de overvliegers: "Welp, ga je mee?". De overvlieger zegt dan "Nee, misschien als je het antwoord weet op deze vraag".

Omdat ze de antwoorden natuurlijk niet kunnen weten, mogen ze die aan de andere welpen vragen. Die geven niet zomaar antwoord. Bij elk antwoord doen ze iets anders terwijl de scouts proberen het antwoord te horen van een welp. Zo kunnen de welpen schreeuwen, fluisteren, rennen door de zaal, kakelen als kippen, rond hun as draaien, enzovoorts. Pas als de scouts alle vragen goed beantwoord hebben, mogen de overvliegers worden meegenomen.

Overvliegen

De scouts hebben een parcours gemaakt waar de overvliegers overheen mogen, bijvoorbeeld een kabelbaan (zo vliegen de welpen letterlijk over). De scouts en welpen sluiten de ceremonie af met een gezamenlijk spel. Daarna worden de overvliegers uitgezwaaid.

Voorbereidingstijd

Vragen bedenken 15 minuten en touw en leer halen.

Voor de aandenkens aan de totem

• Touw.
  • Leer.