Berenmaaltijd eten met Baloe

(1 Stem)

Samen met Baloe bezig gaan met (gezond) eten en de hygiëne rond het bereiden van eten.

Spel 1: Wat eet Baloe?
Doel: De welpen laten ontdekken wat beren eten en lekker vinden.
Baloe (leid(st)er) begroet luid grommend de welpen. Baloe vertelt dat zijn dikke buik rommelt van de honger. Hij vraagt of de welpen voor een berelekkere hap voor hem kunnen zorgen. Natuurlijk kan de horde dat! Maar weten de welpen eigenlijk wel wat beren eten en lekker vinden? Ieder nest krijgt een zak met plaatjes van etenswaren. Per nest gaan ze bedenken wat Baloe graag eet. Ze hebben een paar minuten de tijd om dat te bedenken. Dan klinkt er een signaal. Baloe bekijkt de uitgekozen plaatjes van elk nest. Hij legt uit welk nest zijn smaak het beste heeft geraden.

Spel 2: Groenten herkennen
Doel: De welpen leren de namen van verschillende groenten en uit welk seizoen ze zijn. Ook leren ze keuzes te maken en snel te beslissen.
Baloe (leid(st)er) vertelt dat je tegenwoordig bijna alle soorten groenten het hele jaar door kunt krijgen. Als je een zomergroente in de winter eet, is deze in een kas gekweekt. Dat kost natuurlijk een hoop energie. Baloe is benieuwd of de welpen weten in welk seizoen een groente buiten kan groeien. Hij heeft kaartjes met afbeeldingen van groenten of een mand met echte groenten bij zich. In het lokaal of buiten zijn vier vlakken gemaakt met daarin de namen van de seizoenen. Baloe laat een groente zien en noemt de naam. Elke welp moet dan snel kiezen in welk vak hij gaat staan. Alle welpen die in het verkeerde vak staan moeten een oefening doen. Bijvoorbeeld: maak tien kniebuigingen, loop vijf rondjes om de vakken, enzovoort.

Spel 3: Ingrediënten zoeken
Doel: Zoeken en samenwerken.
Baloe heeft inmiddels berehonger gekregen. Is er iets te eten in of bij het clubgebouw? Per nest gaan de welpen op zoek naar ingrediënten van een beremaaltijd. Buiten groeien vandaag de wonderlijkste bomen. Er zijn bomen waarin appels, peren, bananen en pannekoekenbeslag zijn verstopt. Als je met voldoende leiding bent of als je de hulp van explorers of stamleden hebt ingeroepen, kun je ook 'levende' bomen gebruiken. Hierin hangt dan het keukengerei en ander materiaal dat je nodig hebt. Natuurlijk maken deze 'bomen' dan het geluid dat bij dat voorwerp hoort. Ieder speurgroepje mag maar 1 ingrediënt meenemen, zodat alle nesten iets kunnen vinden. Als alle onderdelen binnen zijn, begint de voorbereiding van de hapjes.

Spel 4: Gezonde hapjes
Doel: Met elkaar samenwerken om een lekker en gezond hapje klaar te maken.
Wij weten nu waar we aan moeten denken bij het maken van een lekker hapje. Maak per nest een paar tussendoortjes. In kinderkookboeken staan veel recepten voor lekkere hapjes. Probeer zoveel mogelijk het voedsel te gebruiken dat Baloe ook eet.

Spel 5: Raadselspel
Doel: Het raadsel doorzien en op de juiste manier toepassen. Ontdekken of de welpen alle groentennamen hebben onthouden.
De welpen zitten nog aan de gedekte tafel. Baloe vindt dat de welpen heel goede kunnen koken. Hij is benieuwd of de welpen ook veel van de rimboe af weten. Kunnen de welpen achter het volgende raadsel van Baloe komen? Iedereen moet op een bepaalde manier zeggen wat hij lekker vindt. Baloe begint en zegt: 'Mijn naam is Baloe en ik houd van bietjes en ik ken alle wetten van de jungle'. Nu mogen de welpen het proberen. Zegt een welp bijvoorbeeld: 'Mijn naam is Jan en ik houd van patat', dan heeft hij het raadsel nog niet goed opgelost. Op den duur zullen alle welpen erachter komen dat het voedsel dat ze noemen moet beginnen met de eerste letter van hun eigen naam.

Spel 6: Afwassen
Doel: Leren om je eten op te ruimen en hoe je dat het beste in een groep kunt doen door samen te werken.
Het opruimen en afwassen kun je samen met de welpen doen, bijvoorbeeld met het drievatensysteem. Eerst loopt iedereen met zijn vieze bord langs een afvalbak (als het afval gescheiden wordt opgehaald twee afvalbakken). Dan langs een voorspoelbak me warm water. Ten slotte kunnen de welpen in een afwasbak hun eigen bord en bestek afwassen en daarna afdrogen. De pannen worden apart afgewassen.

Spel 7: Afsluiting
Ter afsluiting geeft Baloe iedere welp de berengroet. De welpen staan op een rij, met hun ogen dicht en hun handen recht naar voren. Baloe geeft iedere welp een haal met een natte spons over hun neus. Dit moet vlug en niet al te hard gebeuren.

Voorbereidingstijd

30 tot 60 minuten.

• Spel 1:
    • Plaatjes van (beren)eten, geknipt uit tijdschriften en/of reclamemateriaal.
    • Een zakje voor de plaatjes (zoveel keer als er nesten zijn).
  • Spel 2:
    • Afbeeldingen van groenten of een mand met verschillende echte groenten.
    • Tape om 4 vakken binnen te maken of stokken of ander buitenmateriaal om 4 vakken buiten te maken.
    • Oefeningen voor als de kinderen in het verkeerde vak zijn gaan staan.
  • Spel 3:
    • Verschillende eetbare ingrediënten voor de berenmaaltijd.
    • Eventueel keukengerei en ander benodigd materiaal om een beremaaltijd te maken.
    • Geluiden van het keukengerei dat de 'bomen maken'.
    • Hulptroepen die de ingredienten verstoppen.
  • Spel 4: Alle ingredienten die zijn verzameld in spel 3: Ingredienten zoeken.
  • Spel 5: Geen.
  • Spel 6:
    • Hulp van alle welpen.
    • De vieze afwas.
    • Afwasborstel/sponsje, afwasmiddel, theedoek.
  • Spel 7:
    • Natte spons voor de berengroet.

• Als de welpen thuis met dit onderwerp aan de slag willen gaan, verwijs ze dan naar het recept van de rimboeklus bij Baloe op pagina 38 van het Rimboeboek.
  • Spel 3: Elk speurgroepje mag maar 1 ingrediënt meenemen.
  • Spel 4: Denk aan hygiëne: laat iedereen de handen wassen enzovoorts.
  • Spel 6: Zorg dat de berengroet snel en niet te hard gebeurt, de welpen kunnen schrikken, waardoor anderen gaan kijken (en de grap dus weg is).
Lees 3820 keer Laatst aangepast op dinsdag, 17 november 2020 10:44