Vijfgoed

(1 Stem)

Scouts door spelvorm (opnieuw) laten kennis maken met de natuur.

Iedere ploeg zet een vierkant uit op de grond. Op teken van de spelleider gaat ieder het bos in en zoekt 5 tot 10 voorwerpen uit de natuur, bijvoorbeeld: een tak, eikel, blad, steen en dennenappel. Als ieder de vijf of tien stuks in de vierkant van zijn/haar ploeg heeft, schuift de ploeg één plaatsje op. Nu moet ieder binnen een afgesproken tijd precies dezelfde voorwerpen zoeken, als er in zijn/haar vierkant liggen. Wie krijgt het voor elkaar?

• Afzetmateriaal voor de vierkant op de grond.
  • Stopwatch.

• Je kunt dit spel ook spelen met een variant met fotocamera's. Dan laat je de groep eerst foto's maken van bijzondere zaken die je niet kunt oppakken, bijvoorbeeld spinnenweb, konijnenhol, paddenstoelen, nest oid. De andere groep moet daarna dezelfde foto's maken. Daarmee laat je de natuur zoveel mogelijk intact. Leuk om de foto's en de activiteit daarna op de site van je groep te zetten. Welk groepje maakt trouwens de mooiste of meest bijzondere foto?
  • Je kunt de foto's ook afdrukken als aankleding van je clublokaal.
  • Let op dat er geen vernielingen worden aangericht.
  • Ruim je rommel op en neem als je afzetlint gebruikt hebt, dit achteraf mee terug.
Lees 2284 keer Laatst aangepast op woensdag, 30 september 2020 21:21
Meer in deze categorie: « Culturenspel Natuursymfonie »