vrijdag, 22 april 2016 10:49

Versiertips

Heel Holland bakt met explorers. Wanneer de bevers een magcake maken, de welpen cub-cakes en de scouts een lekkere taart, dan is het voor de explorers de uitdaging om de taart zo mooi mogelijk te gaan versieren.

Deel de explorers in twee- of drietallen. Elk groepje gaat een taart bakken. In de eerste week bedenken ze welke taart het gaat worden, zodat ze zelf voor de ingrediënten kunnen kopen. Je kunt ze hier uiteraard een budget voor geven. Op internet zijn heel veel foto's en recepten te vinden.
In de tweede week ga je aan de slag. Natuurlijk is het een lekkere taart, maar maak er ook een mooie taart van met suikerwerk, marsepein, glazuur, chocolade of iets heel anders.

• De ingrediënten zijn afhankelijk van het recept, dus die kun je het beste door de groepjes laten kopen.
  • Verder heb je veel keukenmateriaal nodig, zoals bakpapier, deegmixer, slagroomklopper, taartvormen, enzovoorts. Misschien kun je dat de groepjes ook laten verzorgen of je regelt dat zelf.
  • Wanneer je meerdere groepjes hebt, moet je nadenken over de ovens.
  • Neem eens contact op met een school waar mensen leren voor kok of bakker. Die hebben al het materiaal. Misschien is daar een keertje iets te regelen.

• Heel geschikt voorafgaande aan een ouderactiviteit of wanneer de scouts komen kijken hoe leuk het bij de afdeling is.
  • Maak er een mooie proeverij van, zodat iedereen van alle taarten iets kan proeven.
  • Geef de groepjes een thema mee, om de creativiteit te bevorderen.
Lees 1916 keer Laatst aangepast op vrijdag, 22 april 2016 10:52