Veiligheidsjournaal maken

Samen met je welpen/scouts ben je op een creatieve manier bezig met het onderwerp veiligheid. Je laat welpen ongelukken naspelen en voorkomen. Misschien laat je scouts echte EHBO-instructie op film zetten inclusief presentator.

Je gaat in nesten/ploegen aan de slag. Geef elk groepje een onderwerp of laat hen zelf kiezen. Het moet met veiligheid te maken hebben. Onderwerpen kunnen zijn: EHBO, verkeersongevallen, vaarregels en gebruik van reddingsvesten, natuurrampen, ruzies, in het donker over straat, veilig fietsen/hiken, middelengebruik, omgaan met elkaar, omgaan met materiaal, brandveiligheid etc.

Laat de welpen/scouts een toneelstukje instuderen en een presentator aanwijzen. Uiteindelijk wordt het ongeluk gespeeld en de manier waarop het ongeluk had kunnen voorkomen. Of misschien wordt er wel live verslag gedaan van de hulpverleningsdiensten die komen assisteren tijdens het ongeluk. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Bekijken jullie de week er op samen het veiligheidsjournaal? Of misschien kan je het zelfs aan andere speltakken laten zien of op YouTube zetten.

Ligt aan de vorm waarvoor je kiest.

• EBHO-spullen.
  • Brandveiligheidsspullen etc.
  • Ligt aan het toneelstuk wat de kinderen doen.

• Samen met andere EHBO-spelen kun je een soort hoekenspel maken. In elke hoek een ander EHBO-spel.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: doel 3 Goede gezondheid en welzijn.
Lees 4786 keer Laatst aangepast op donderdag, 04 november 2021 14:16
Meer in deze categorie: « Pindakaas maken Klaar voor de kook »