Buitenlandse scouts

Door middel van een postenspel leren hoe het Scoutingspel gespeeld wordt in andere landen en wat andere landen belangrijk vinden voor hun leefomgeving.

In en om het clubhuis lopen scouts uit andere landen, te herkennen aan specifieke kleding/voorwerpen uit het land. Bij deze buitenlandse scouts kunnen de scouts een opdracht doen die te maken heeft met wat de scout in zijn/haar land doet voor de omgeving/maatschappij. De scouts bepalen zelf naar welke scout zij eerst gaan. Niet alle opdrachten hoeven gedaan te worden.

Arabier

Arabische scouts zijn gewend veel te doen om de leefsituatie van anderen te verbeteren. Bijvoorbeeld door te zorgen voor betrouwbaar drinkwater.
Opdracht: modderwater zuiveren. Neem een diepe schaal en een bekertje. Vul de schaal met warm modderwater en zet het bekertje erin. Dek de schaal af met plastic folie. Leg ijsblokjes op het folie. Je ziet dat er schoon water in het glas druppelt. Dat komt doordat het water verdampt en de modder niet.

Amerikaan

Amerikanen zijn erg serieus en fanatiek met insignes halen en badges verzamelen. Er zijn veel scouts die Eagle scout willen worden, omdat je dan in sommige gevallen makkelijker aan werk kunt komen.
Opdracht: we gaan zoveel mogelijk insignes halen, welk insigne doe je wel of niet en in welke volgorde? Als je de insignes die je zogenaamd gehaald hebt op een rij hebt liggen, krijg je de kans de insignes te swappen = ruilen. Welke waarde heeft een bepaald insigne voor jou? Bijv. één insigne Scouting wil je ruilen voor drie insignes eten. Zorg dat je evenveel insignes hebt liggen, zodat de scouts goed kunnen swappen.

Nederlander

Nederlandse scouts zijn veel bezig met de natuur.
Opdracht: maak een natuuralfabet. Dit kan je bijvoorbeeld doen door zwerfafval te gebruiken en daar letters van te leggen.

Fin

Finse scouts hebben speciale vervoersmiddelen om te helpen bij een reddingsactie.
Opdracht: parcours in de sneeuw afleggen, loop met meerdere scouts op lange skilatten. Twee lange latten met op elke lat 4 lussen, zo kunnen 4 personen achter elkaar tegelijk 'skieën'.

Zuid-Afrikaan

De Zuid-Afrikaanse scouts helpen de mensen in hun omgeving door voorlichting te geven over bijvoorbeeld de behandeling van diarree bij kleine kinderen. In de armere wijken lijden veel kinderen aan deze ziekte. Veel kinderen gaan dood door uitdroging. Als de ouders eenvoudig schoon gekookt water met een beetje zout en suiker aan de kinderen geven, is de sterfkans kleiner. Het vocht wordt door het zout namelijk beter vastgehouden. We noemen dat een ORT-drankje (Orale Rehydratie Therapie).
Opdracht: Maak een ORT-drankje en neem een slok om het te proeven. Een halve liter ORT: meng 4 theelepels suiker, 0,5 theelepel zout en een halve liter water. Maak een voorlichtingsposter om te zorgen dat iedereen ORT-drankjes gaat maken en drinken. De Zuid-Afrikaanse scouts hebben een heel bijzondere manier om de mensen dit te leren, ze zingen en dansen voor de mensen. De tekst van het lied gaat dan over wat ze de mensen willen leren. Maak een Zuid-Afrikaanse zang en dans over het middel tegen uitdrogen of rap een yell over dit onderwerp.

Koreaan

Voor vluchtelingen hebben Koreaanse scouts Peacepackets gemaakt, een pakje voor leeftijdgenoten die in vluchtlingenkampen zitten. In zo'n pakje stop je iets waar de ontvanger wat aan heeft voor school, maar je kan er ook iets persoonlijks in doen.
Opdracht: Stel een pakket voor iemand samen die in een vluchtelingenkamp of asielzoekerscentrum verblijft. Wat stop je er in ? Schrijf dit op / of geef het pakket aan iemand.

Natuurlijk kan je ter eigen interpretatie andere buitenlandse scouts toevoegen.

Themaintroductie Welpen

Chil zit bij de Ruïne emaarate en weet dat scouting over de hele wereld dezelfde wet en belofte af, maar gaan hier allemaal anders mee om. We zijn samen verbonden door het saluut en doordat we bij de twee wereldorganisaties zijn aangesloten. Tijdens deze opkomst gaan we proberen de ervaring van Scouting wereldwijd over te brengen.

Tussen de 30 en 120 minuten.

• Zie speluitleg, paar simpele voorwerpen.

• Deze activiteit is opgenomen in het vaardigheidsinsigne wijde wereld voor welpen; opdracht 4.
  • Zorg dat het doel helder blijft en dat je bij de opdrachten uitlegt waarom de welpen dat gaan doen.
  • Scouts kunnen dit postenspel zelfstandiger spelen met een grotere fysieke uitdaging en minder instructie. Geef ze bijvoorbeeld bij het waterzuiveren en de ORT alleen de achtergrondinformatie en materialen en laat ze zelf bedenken/opzoeken wat te doen. Laat ze bij het vullen van de "peacepackets" heel bewust zelf nadenken over wat hier het beste in kan voor mensen in specifieke omstandigheden.
  • Met kleine aanpassingen voor de verschillende leeftijdsgroepen is dit ook geschikt als groepsactiviteit rondom Denkdag.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: doel 4 Goed onderwijs en doel 10 Minder ongelijkheid (tussen landen/regio's).

Aanvullende informatie

Lees 6338 keer Laatst aangepast op zondag, 18 december 2022 15:38
Meer in deze categorie: « De kapitein zegt... Windvaan maken »