vrijdag, 26 juli 2024 17:36

Samen staan we sterker!

10 Activiteiten om beter samen te werken

Samenwerken brengt ons in contact met andere mensen. Samen weten we meer. Samen zie, hoor en voel je meer: samen ontdek je meer. Als je samen bent, kunnen jullie talenten elkaar aanvullen en versterken. Samen ben je sterker!

1. Doorgeven zonder handen

Neem een hoepel, een grote ring of maak een lus van touw. Ga nu als groep in een kring staan en houdt elkaars handen vast. De hoepel (of ander voorwerp) ligt op de grond en geef je met je voeten door aan degene die naast je staat totdat hij terug is bij de eerste persoon. Óf hang de hoepel om een arm, sluit de cirkel en geef de hoepel aan de volgende door er doorheen te stappen. Laat de handen niet los!

TIP! Kan dit sneller? Verbreek jullie eigen record!

2. De spaghetti- en spekjestoren

Neem een pak spaghetti en snoepspekken (of ander snoep). Door middel van de spekken kunnen de spaghettistengels aan elkaar bevestigd worden. Lukt te bouwen? Of misschien een hele stad…?het jullie als groep een hoge toren te bouwen? Of misschien een hele stad…?

3. De blindengeleider

Maak een parcours met obstakels maar houdt het veilig. Blinddoek vervolgens je de jeugdleden en leidt hen door middel van goede aanwijzingen veilig door het parcours.

TIP!

Wissel af, verander het parcours, maak een trein of loop los. Een
andere optie is slechts één gezinslid te blinddoeken en de andere
gezinsleden om beurten één aanwijzing te laten geven.

4. Zoek het voorwerp

Spreek met je groep een ‘zoeker’ af. De zoeker wordt vervolgens
geblinddoekt. Nu spreken de overige jeugdleden een voorwerp af en verstopt dit voor de zoeker. Door middel van aanwijzingen leiden jullie de zoeker naar het voorwerp. Wissel ook af!

5. Brandje blussen

WAARSCHUWING: Doe deze oefening enkel buiten, op steen en onder toezicht van volwassenen!

Zorg voor voldoende ruimte, plaats een theelicht in het midden op de stoep en teken met stoepkrijt een grote cirkel om het theelicht heen (+/- 4 meter doorsnede). Neem een flesje met water en een lang touw. De volwassene steekt nu het theelichtje aan.
Probeer als groep een manier te vinden om met het flesje en het touw, maar zonder de cirkel te betreden, het vuurtje te blussen!

6. Opstaan!

Maak tweetallen en ga met de ruggen tegen elkaar zitten. Haak de armen nu in elkaar en probeer zo samen op te staan. Wissel ook eens van partner.

7. Bouw jullie eigen voertuig, hut of creëer een chillplek!

Bouwen kan eigenlijk overal en met allerlei voorwerpen. Wat willen jullie als nest / ploeg bouwen? Misschien een schip? Waar moet dit aan voldoen en wat gaan we ervoor gebruiken? Overleg met elkaar, verdeel taken, wees creatief en geef ieder een rol.

Tot slot, geniet samen van jullie bouwwerk!

8. Flessen voetbal

Elk jeugdlid vult een plastic fles met water. Maak vervolgens teams, gebruik hiervoor bijvoorbeeld de ploegen of nesten. Neem een bal en ga verspreid staan. Probeer nu met jouw team zoveel mogelijk flessen van het andere team met de bal omver te stampen. Het rechtzetten van de fles is toegestaan maar wanneer de fles leeg is, ben je als team af. Help je teamgenoten en zorg ervoor dat de flessen gevuld blijven!

9. Verzin een bordspel

Bedenk samen met je jeugdleden een bordspel. Spreek samen spelregels en opdrachten af en ga vervolgens aan de slag met jullie eigen bordspel!

10. Schrijf een lied, een gedicht of rap

Waar gaat jullie lied, gedicht of rap over? Over jullie groep of speltak misschien? Spreek samen af hoe jullie te werk gaan en waaraan de tekst moet voldoen. Gaan jullie rijmen? Om beurten één regel? Zijn jullie muzikaal? Denk dan ook eens aan een melodie of instrumentale begeleiding. Bedenk jullie eigen hit!

• touw of hoepel
  • spaghetti en spekjes
  • parcour
  • verstop voorwerp