woensdag, 13 maart 2024 16:39

Ben je al groot? De eetuitdaging!

Door middel van dit kimspel kun je ze wel laten proeven van veel dingen, bijvoorbeeld van Afrikaans eten. Vaak blijkt dat ze het eigenlijk best wel lekker vinden.

Bekend zijn de vele ceremonieën en riten van de vele stammen in Zuid-Afrika. Ook kinderen moesten vaak bepaalde proeven afleggen om te laten zien, dat ze al groot waren. Bijvoorbeeld dat ze alles durven te eten. Kinderen willen vaak onbekende dingen niet zo snel eten. Door middel van dit kimspel kun je ze wel laten proeven van veel dingen, bijvoorbeeld van Afrikaans eten. Vaak blijkt dat ze het eigenlijk best wel lekker vinden en dat sommige dingen ook in Nederland gewoon te koop zijn en helemaal niet eng, zoals ananas of bananen.

Je plaatst de potjes op een vlakke ondergrond. Één begeleider gaat bij de potjes zitten. De jeugdleden zitten verder weg en telkens wordt er een kind geblinddoekt door de andere begeleider naar de potjes gebracht. Je krijgt van alle potjes een hapje en na elk hapje mag je zeggen wat je geproefd hebt.

Vertel vooraf het verhaal over de ceremonieën en de riten bij. Maak er je eigen Afrikaanse ceremonie van. Hebben de kinderen alles geproefd, dan zijn ze dappere krijgers en kunnen ze alles aan. Je kunt van de groepjes Afrikaanse stammen maken met Afrikaanse namen als Zulu’s, Ndebele, Khoikhoi, Swazi’s, Xhosa of Tsonga.

• Circa 6 potjes of schaaltjes met bijvoorbeeld
    ananas, banaan, pinda’s, cacao, maispap (ook wel mieliepap genaamd), druiven, asperges.
  • Een schone doek of doos om over de potjes heen te leggen.
  • Lepels of vorkjes om te proeven.
  • Een emmer water om telkens even af te spoelen.
  • Een theedoek en een blinddoek

Het is belangrijk om te weten of de kinderen wel alles mogen eten of dat er mogelijk kinderen allergisch voor de een of andere stof zijn!

Dit kimspel is ook heel leuk om op een zomerkamp in een ander thema te spelen.

Ook voor scouts is dit in te passen, alleen moet je het verhaal dan aanscherpen.

Aanvullende informatie

Lees 91 keer Laatst aangepast op woensdag, 13 maart 2024 16:43