woensdag, 13 maart 2024 16:59

Riksja rijden in Durban

In Durban kun je jezelf in een prachtig versierde riksja rond laten rijden. De Zulustam doet dit vooral voor de toeristen en versieren de riksja’s met hele kunstwerken van geweven kralen. In het verleden deden zij dit zelfs in competitieverband. De Zulu’s rijden de riksja rond en maken tegelijk hele dramatische sprongen en fluiten hierbij keihard.

Van elk groepje gaat er telkens 1 in de kruiwagen zitten en een ander trekt hem voort tot het eindpunt. Zo rijd je de toeristische route van Durban. Bij het eindpunt gaat de kruiwagen over op het volgende stel, tot het hele groepje is geweest. Onderweg moeten ze allerlei Afrikaanse souvenirs oppikken. De snelste tijd en het hoogste aantal opgepikte souvenirs tellen mee voor de einduitslag.

• 1 kruiwagen per subgroepje
  • Afrikaanse souvenirs voor de race, bijvoorbeeld
    • een krijgerschild of asagaai van de Zulu’s,
    • een ansichtkaart ‘Met groeten uit Durban’,
    • een rieten handveger, een zakvormige pot van de Xhosa-stam,
    • een rietfluit, een jungletrommel of een kralengeweven sierstuk van de Zulu’s

Afhankelijk van de leeftijdsgroep moet je een handicap inbouwen. Voor de Welpen leeftijd is het moeilijker om dingen tijdens de race op te pikken dan voor Scouts. Een handicap kan bijvoorbeeld zijn dat je onderweg ook rare sprongen moeten maken of moet fluiten. Laat je als begeleider niet kennen en doe het een keertje voor, het zal ze uitdagen het beter en dramatischer dan jij te doen!

Aanvullende informatie

Lees 55 keer Laatst aangepast op vrijdag, 15 maart 2024 07:33