zondag, 18 februari 2024 14:23

Je (speltak) uitgaven in kaart, wees voorbereid op de toekomst

Je bent officieel volwassen op je 18e en krijgt daarmee meer verantwoordelijkheden. Welke dingen moet je regelen als je 18 jaar wordt? Maar ook wat moet je regelen als penning meester van jou speltak. Hoe ku  je dat het beste aanpakken?

Vanaf je 18e ben je zelf verantwoordelijk voor je geldzaken. Het is slim om meteen te zorgen voor een overzicht van je inkomsten en uitgaven. De explorers hebben nog even om daar goed mee te oefenen, maar gaan voor de speltak of zomerkamp kas alles uitzoeken hoe dat in elkaar steekt

Stap 1: Hulpmiddelen voor het maken van een begroting

Online vind je veel hulpmiddelen om een begroting te maken. Ook kun je gebruik maken van huishoudboekjes om je geldzaken op orde te houden.

Overzicht huishoudboekjes

Maak een maandbegroting / kamp begroting

Stap 2: Vaste kosten

Een groot deel van je uitgaven zijn vaste kosten die elke maand terugkomen. Als je het huis uitgaat, betaal je elke maand huur en een bedrag voor energie en internet. Denk daarnaast aan verzekeringen en abonnementen voor je telefoon of fitnesscentrum.

Ook je eigen speltak heeft tijdens kamp vaste kosten. Zo heb je het vervoer erheen. Er heen kunnen fietsen geeft een ander budget als bijvoorbeeld met openbaar vervoer er heen gaan. Ook moet je natuurlijk elke dag eten en betaal je het kampterrein.

Sparen

Wil je een grote reis maken, of een grote aankoop doen? Of wil je nu alvast geld opzij zetten voor een eigen huis? Ook met je speltak moet je soms sparen. Bijvoorbeeld om een gave, maar dure, activiteit te doen.Maak daarvoor een apart potje. En reken uit hoe lang je moet sparen voordat je je spaardoel bereikt hebt.

Ook voor je zomerkamp kun je gedurende het scouting jaar sparen. Bijvoorbeeld door een paar financiële acties in je programma te plannen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld duurdere activiteiten doen of bijvoorbeeld op kamp naar het buitenland

Een financiële buffer

Het is altijd goed om een buffer te hebben. Je bent dan voorbereid op een onverwachte grote uitgave of een verandering in je inkomsten. Bereken je persoonlijke buffer en krijg direct inzicht in wat je minimaal achter de hand moet hebben.

Bereken jouw buffer

Pen en papier (en rekenmachine)

Eventueel pc of telefoon met internet

Hou rekening mee dat het voor jeugdleden die het thuis financieel zwaar hebben een confronterende opkomst kan zijn