zondag, 12 november 2023 12:32

Magische Mythe Maken

Zelf een mythisch verhaal bedenken.

Bedenk met de stam een eigen mythe. Zoek een aantal mythische verhalen op en kijk welke rituelen en tradities daarbij horen. Hieronder een aantal links met voorbeelden van mythes uit verschillende landen en werelddelen.

Bedenk vervolgens een eigen mythisch verhaal, bijvoorbeeld over het ontstaan van je scoutinggroep of van je woonplaats of een natuurgebied bij jou in de buurt.

Bedenk daarbij ook een aantal tradities die je kunt doen. Een dansje rond het kampvuur, een lied of yell.

Daarna bedenk je een activiteit rondom je eigen mythe. Bijvoorbeeld bij de mythe Vrouwen van Brussel laat je een estafette doen waarbij je iemand op de nek neemt.  Bij het verhaal van De Minotaurus zet je een doolhof uit in het donker die ze moeten volgen langs een draad. En bij het verhaal van De vleermuis speel je het dierengeluidenspel.

Gebruik nu je verhaal, spel en tradities voor een opkomst van een andere speltak of voor een groepsbijeenkomst zoals bijvoorbeeld de kerstviering.

De mythe van Europa
Icarus
Over de boom Yggdrasil
De zonnekinderen
Het ontstaan van Divali

beschrijving wat is een Mythe: Een mythologie is het geheel van verhalen en denkbeelden van een bepaalde cultuur waarin belangrijke vragen aan bod komen zoals de oorsprong van de mens, de wereld en natuurverschijnselen. Een mythologie kan in de loop van de tijd veranderen en meegroeien met veranderende omstandigheden.[1] Ze wordt als waarheid beschouwd en bruikbaar binnen de cultuur waarin ze functioneert, omdat mythen filosofische reflecties, normen, waarden en historische gebeurtenissen uitdrukken. Mythologie komt onder andere tot uiting in muziekliteratuurgeschiedschrijvingreligie en beeldende kunst.

Bedenk bij je mythisch verhaal de traditie dat elk jaar wordt vernoemd zoals de Chinezen dat doen. Vernoem 2024 naar de palm. Dit komt later terug in de @scout van 2 januari 2024

Aanvullende informatie

Lees 294 keer Laatst aangepast op dinsdag, 14 november 2023 13:58