zaterdag, 30 april 2022 16:27

Lokale mythes en legendes als een held op sokken

Je kent vast een aantal mythes en legendes uit omgevingen waar je op kamp geweest bent. Spannende kampvuur verhalen en mooie kampthema's konden hieraan opgehangen worden. Maar welke mysterieuze verhalen en verschijnselen horen bij de streek waar je woont? Verwerk lokale mythes en legendes in jouw sokkeltocht. Deze wordt verderop beschreven bij het activiteitengebied Uitdagende Scoutingtechnieken.

Laat je inspireren door de sokkeltocht: Drie heroïsche wandelingen vol stoere heldenverhalen, geheimen en met een ingewikkelde code om te ontrafelen. De routes lopen door het land van Cuijk. Bij aanmelding krijg je een paar heldensokken. Ga met de sokken op de foto en maak kans op een3D-geprint beeldje van jezelf op een sokkel.

Dit concept is een mooi kapstok voor een regio-activiteit. De opdracht is; Maak in je eigen omgeving een tocht als de sokkeltocht. Explorers weten hun Scouting skills goed in te zetten. Ze maken gebruik van verschillende route technieken. Verwerken opdrachten en stukken verhaal in de tocht. Lopen de tocht na. En als er geen fouten meer inzitten kunnen ze evt. gedoneerd worden aan de plaatselijke V.V.V. Laat duidelijk je naam achter en geef en laat de media er extra aandacht aan besteden. Deze activiteit is goed te combineren met de activiteitengebied samenleving.

Op je scoutingsokken kun je al een held zijn. Wil je met je zelfontworpen sokken op een sokkel staan? Textiel museum Tilburg biedt de mogelijkheid om zelf sokken te ontwerpen in hun designstudio.

• Kijk wat er in jouw buurt te doen was en is.
  • Mythen en sagen uit Nederland

Neem contact op met de plaatselijke oudheidkamer. Ga opzoek in de bibliotheek naar streekverhalen. Maak een praatje in het bejaardenhuis en vraag naar mythen en verhalen uit de streek.

Lees 622 keer Laatst aangepast op zondag, 15 mei 2022 10:19