dinsdag, 09 november 2021 10:43

Het labyrint van de natuur

Het maken van een labyrint van voorwerpen uit de natuur

Thema introductie bevers

Bas Bos zit op het gras bij zijn boswachtershuisje. Hij heeft allemaal dingen uit de natuur o hem heen liggen als Stuiter er met Fleur Kleur aan komt lopen. Dat zijn mooie vormen zegt Keet. Bas verteld dat je in de natuur allerlei vormen kunt tegenkomen. De spiraalvorm vinden veel mensen bijzonder mooi: Indien de spiraal voldoet aan bepaalde verhoudingen, noemen we deze vorm de Gulden Snede. Je vindt spiralen bijvoorbeeld in de windingen van slakkenhuisjes en schelpen en in een opgerold jong varen blad. Kijk ook eens goed naar de schubben van een dennenappel. Kun je hier de spiralen in ontdekken?

Bas Bos maak zelf buiten de basis van een eenvoudig labyrint: Hij maak een spiraalvormige baan vrij op een veld bedekt met herfstbladeren, begin in het midden en maak de spiraal steeds groter. Je kunt het labyrint ook in het zand tekenen met een stok, of met stoepkrijt op het (school)plein. De bevers mogen de lijn van het labyrint mooi versieren: met herfstbladeren, kastanjes, dennenappels, eikels, stenen, takken. Daarna gaan ze natuurlijk het labyrint lopen.

Thema introductie welpen

Ikke zit op het gras bij de Talaab poel. Hij heeft allemaal dingen uit de natuur o hem heen liggen als Mowgli en Shanti aan komen lopen. Dat zijn mooie vormen zegt Shanti. Ikke verteld dat je in de natuur allerlei vormen kunt tegenkomen. De spiraalvorm vinden veel mensen bijzonder mooi: Indien de spiraal voldoet aan bepaalde verhoudingen, noemen we deze vorm de Gulden Snede. Je vindt spiralen bijvoorbeeld in de windingen van slakkenhuisjes en schelpen en in een opgerold jong varen blad. Kijk ook eens goed naar de schubben van een dennenappel. Kun je hier de spiralen in ontdekken?

Ikke laat de welpen helemaal zelf dit eenvoudige labyrint maken en versieren. Zij maak een spiraalvormige baan vrij op een veld bedekt met herfstbladeren, begin in het midden en maak de spiraal steeds groter. Je kunt het labyrint ook in het zand tekenen met een stok, of met stoepkrijt op het (school)plein. De welpen mogen de lijn van het labyrint mooi versieren: met herfstbladeren, kastanjes, dennenappels, eikels, stenen, takken. Daarna gaan ze natuurlijk het labyrint lopen.

De scouts (en ouder)

In de natuur kun je allerlei vormen tegenkomen. De spiraalvorm vinden veel mensen bijzonder mooi: Indien de spiraal voldoet aan bepaalde verhoudingen, noemen we deze vorm de Gulden Snede. Je vindt spiralen bijvoorbeeld in de windingen van slakkenhuisjes en schelpen en in een opgerold jong varen blad. Kijk ook eens goed naar de schubben van een dennenappel. Kun je hier de spiralen in ontdekken?

De jeugdleden ontwerpen in ploegen / groepjes zelf een ingewikkeld doolhof. Ze gaan het eerst op papier uitwerken en dan buiten in het echt maken, met eigen materiaalkeuze.

Materialen uit het bos

Lees 1459 keer Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2021 14:14