woensdag, 09 september 2020 08:40

Heel scouting bakt zoete koekjes

(1 Stem)

Kennis maken met elkaar en samen een scouting activiteit ondernemen.

Koek en taart op houtvuur bakken.

• Stookpot, blikbrander/woudlopersbrander, kampvuurtje of gasbrander
  • Poffertjes pan, koekenpan, wafelijzer, bakplaat, dutch oven. Wat kun je vinden om koek of taart in te bakken
  • Koek of taart recepten. Je kunt ook denken aan een pizza
  • Deeg of pannekoeken/poffertjes/ wafel beslag
  • Grote beslagkom en sju/soeplepel of poffertjes beslag fles
  • Popkorn van mais kun je maken in twee op elkaar gemaakte zeven. Bind het handvat van de zeef met ijzerdraad om een stok. De twee zeven zijn met ijzerdraad door het oog/ lus aan elkaar verbonden.
  • Waterketel voor koffie of thee. Evt. koffie filter voor opschenkkoffie.
  • Woudlopers brander met fluitketel.

• Stoken in een stookpot is overzichtelijker dan open vuur.
  • Let op de veiligheid rond vuur. Vermijd struikel voorwerpen zoals o.a losse veters en slippers, rondslingerende zagen houtblokken of lange uitgestrekte benen.
  • Emmertje water om te blussen.

• Het is voor je eigen zelfvertrouwen fijn om al iets uitgeprobeerd te hebben. Het bakken op open vuur geeft niet altijd het perfecte plaatje maar wel het perfecte smaakje (soms achter het zwarte randje). Maak verschillende baksels op verschillende manieren klaar. Zo heb je meer kans dat er ergens wel iets lekker goed gelukt is en is er een leuk gespreksonderwerp. Laat de ouders zelf ook mee bakken, hakken of takjes verzamelen.
  • De fluitketel laten fluiten op een blikbrander/woutlopersbrander geeft echt het gevoel van slowkoffie en thee. Dus extra lekker. www.mpse.nl www.woudlopershike.nl
  • Deze activiteit is letterlijk en over de top bedoeld. Laat de ouders hun koekjes versieren zoals bevers dat ook graag doen. Spikkels, snoepjes, glazuur en hartjes.
  • Probeer verschillende mogelijkheden uit in het bereiden van de zoete baksels.

Een brownie, een appeltaart uit de dutch oven. De beschrijving staat op het pak. Naast een poffertjes pan op vuur/houtskool. www.devuurmeester.nl  heeft tabellen voor De Dutch oven.

Lees 1164 keer Laatst aangepast op donderdag, 10 september 2020 09:57