Iglo bouwen en er in slapen

(1 Stem)

Behalve dat het leuk is om een mooie iglo te bouwen, heb je ook een warme overnachtingsplaats tijdens een winterkamp.

• Sneeuwoppervlak aanstampen met ski's of sneeuwschoenen. Aanstampen met schoenen levert ongelijkmatig samengepakte sneeuw op, die niet goed bruikbaar is. Aanstampen hoeft niet wanneer je door de wind samengepakte sneeuw hebt. Voor een tweepersoons iglo ongeveer 5x8 meter. Je kunt ook grote stevige sneeuwballen maken en die met een spanzaag in grote vierkante blokken zagen.
  • Sneeuwoppervlak een half uur laten rusten (de sneeuw moet aanvriezen in de nieuwe structuur).
  • Een rij blokken zagen (50x30x20 cm) uit het aangestampte oppervlak, deze overeind zetten en nogmaals laten aanvriezen (een kwartier). Dit levert verrassend stevige blokken op. Deze handeling herhalen.
  • Op de plek waar de iglo komt staan, met een skistok een cirkel uitlijnen, met een diameter van 2 meter.
  • De eerste serie blokken op de cirkel plaatsen, iets naar binnen hellend en aaneengesloten. De cirkel altijd van binnenuit bouwen.
  • Zaag de eerste vier blokken van de onderste cirkel in schuine lijn weg: vanaf de sneeuwbodem tot aan de bovenkant van het vierde blok in oplopende lijn. Zo ontstaat bij het opstapelen de vorm van een slakkenhuis.
  • Van groot belang is het schuin naar binnen laten hellen van de sneeuwblokken, iedere nieuwe ring iets meer. Om te voorkomen dat de blokken naar beneden storten, is er de wet van de iglobouw: zorg altijd voor drie steunpunten per sneeuwblok: één aan de onderzijde, waar het moet grijpen op het blok uit de onderliggende rij, en twee aan de zijkant, waar het blok steunt tegen het vorige blok van dezelfde rij. Blokken daarom met de zaag bewerken in een ruitvorm.
  • Maak je niet druk over grote kieren.
  • Zodra de muur te hoog wordt om er overheen te stappen, zaag je een deuropening.
  • Wanneer de blokken als een kraag rond je nek komen te staan, wordt het tijd voor het dak. Zaag een groot blok uit het aangestampte sneeuwveld en steek dit, in de iglo staand, gekanteld door het dakgat naar binnen. Laat het vervolgens zakken in de opening en zaag op maat waar nodig.
  • Kieren van buiten opvullen met losse sneeuw.
  • Deuropening verfraaien met toegangshal en scharnierdeur.
  • Kaarsjes aansteken en wachten op vallende sterren.
  • Matje en slaapzak uitrollen, slaap lekker.

Voorbereidingstijd

Behalve dat je echt veel sneeuw nodig hebt en strenge vorst is de voorbereidingstijd niet zo lang. Alleen wat materiaal als zagen bij elkaar zoeken.
De bouw van de iglo duurt wel lang. Dat is een dagactiviteit, waarbij je ook regelmatig het bouwwerk moet laten bevriezen.

• Veel stevige blokken sneeuw.
  • Enkele grote spanzagen.

• Erg geschikte activiteit voor een winterkamp in sneeuwrijke gebieden. De kans dat er in Nederland voldoende sneeuw ligt is niet zo groot.

• Gebruik alleen stevig aangestampte sneeuw (al bijna ijs dus). Bouw een iglo niet met losse sneeuw. Dat is niet stevig genoeg en de iglo kan dan instorten met alle gevolgen van dien. In 2010 is een Duitse jongen overleden nadat zijn iglo die hij van losse sneeuw heeft gemaakt is ingestort.
  • Bouw de iglo van grote blokken aangestampte sneeuw, die door hun vorm ook niet in kúnnen storten. Op YouTube staan enkele voorbeelden.
  • Bezint eer ge begint. Zorg dat je de theorie goed begrijpt voor je aan het bouwen begint.
  • Vind je het toch een te groot risico of heb je geen sneeuw of geen tijd? Bouw dan een iglo van suikerklontjes.

Bron

ANWB, Op Pad (2000)