Zweefvliegtuig: wie komt verst?

De scouts bezig laten zijn binnen het activiteitengebied "Buitenleven"en in het bijzonder met het thema "Lucht".

Thema introductie bevers

Stuiter ligt in het gras voor het huis van Stanley. Opeens komt er een schaduw over zijn gezicht. Als Stuiter opkijkt, is Stanley fanatiek bezig met vouwen van vliegtuigjes. Stuiter wil natuurlijk graag mee doen.

Voor de welpen

Mowgli kijkt vol bewondering naar Chil en Marala, hij wilde dat hij ook zo mooi kon vliegen. Shanti vertelt hem dat mensen ook kunnen vliegen, maar dan met een vliegtuig. Samen maken ze verschillende vliegtuigen en kijken welke het beste vliegt.

De activiteit

Laat iedere jeugdlid zijn/haar eigen zweefvliegtuig bedenken/ontwerp en maken maken van kosteloos materiaal. Hiervoor kun je natuurlijk allerlei ideeën opdoen via het internet (zie bijv. de link bij de tips).

Wanneer iedereen klaar is kun je natuurlijk een soort competitie houden:

• Kan het vliegtuig echt vliegen?
  • Welk vlieguig legt de grootse afstand af?
  • Welk vliegtuig bljft het langst in de lucht?

Besteedt met scouts tijdens het ontwepen en bouwen ook aandacht aan de invloed die vorm heeft op de prestatie. Hoe zorg je ervoor dat je gemaakte vliegtuig ook echt blijft vliegen? Misschien kun je ook een manier vinden om het vliegtuig aan te drijven. Denk aan afvuren met een elastiek, of laten vliegen aan een touw.

• kosteloos materiaal. Vooral lichte materialen zoals WC rollen, lichte plastic flessen, dopjes, etc..
  • Knutselmaterialen, zoals papier, lijm, schaar, etc..

• zoek op 'vliegtuig kosteloos materiaal' voor inspiratie

Aanvullende informatie