dinsdag, 23 mei 2017 12:38

Samen in een nest

(1 Stem)

De bevers werken samen om in een steeds kleiner wordend nest toch allemaal een plek te hebben.

In de tuin van Bas Bos en Rebbel staat een boom met een vogelnest erin. De eieren zijn uitgekomen. De ouders hebben het druk om de jonge vogeltjes eten te geven. Die worden steeds groter. Passen ze straks nog wel met z'n allen in het nest?

Op de grond liggen dekens of kleden, naast elkaar. Ze vormen samen het nest. De bevers zijn de vogels. Als er muziek of vogelgeluiden te horen zijn, rennen en spelen ze buiten het nest. Als de muziek of de vogelgeluiden stoppen, gaan ze met z'n allen op het nest zitten. Als er weer muziek of vogelgeluid is, gaan ze weer spelen. Het nest wordt een stukje kleiner gemaakt. Als de muziek of het vogelgeluid stopt, gaan ze weer samen op het nu kleiner geworden nest zitten.

Iedere keer wordt het nest een stukje kleiner. Hoe lossen de bevers het op om toch samen op het nest te passen?

Variatie: Als de vogels groter worden (en het nest dus kleiner) zitten de vogels ook op de takken (touwen in de vorm van takken) dichtbij het nest. Daar kunnen de bevers ook zitten. Maar niet te ver van het nest. Spreek een afstand af. De bevers moeten goed op de tak (het touw) blijven zitten (gehurkt met de voeten op het touw) en niet van de tak (het touw) 'afvallen'.

• Dekens of kleden
  • Voor de variatie: touw
  • CD-speler met cd's (Imuziek of vogelgeluiden)

Dit is een renspel. Zorg voor een vlak terrein.

• Let erop, dat verlegen, stille bevers ook een plekje krijgen.
  • Bespreek met de bevers wat ze kunnen doen, als het nest steeds kleiner wordt.
Lees 2154 keer Laatst aangepast op woensdag, 10 juli 2019 20:05