Ghanese maskers

Scouting is een wereldwijde beweging en daar horen internationale contacten en activiteiten bij. Scouting Nederland had hiervoor van 2010 tot 2015 een partnership met de Ghana Girl Guides Association (GGGA) en de Ghana Scout Association (GSA). Dit partnership bood vijf jaar lang prachtige mogelijkheden voor uitwisselingen tussen Nederlandse en Ghanese Scouts en Guides. Met het maken van Ghanese maskers raken de bevers bekend met gewoontes uit een ander land.

Leg uit dat maskers een belangrijke rol spelen in Ghana. Vooral bij feesten en ceremonies worden zij veel gebruikt. Maskers hebben vaak allemaal een eigen betekenis. De meeste maskers worden uit hout gemaakt. Maar ook veel andere materialen worden gebruikt, zoals dierenhaar, koper en goud. De meeste maskers worden ook heel mooi geverfd. Je kan de voorbeelden laten zien.

Inleiding binnen het beververhaal
In Ghana maken ze vaak mooie afbeeldingen en ook maskers voor allerlei gelegenheden. Soms dansen mensen ook met maskers en beelden dan een verhaal uit. Noa heeft op één van haar verre reizen een mooi Ghanees masker meegenomen dat ze aan de bewoners van Hotsjietonia en de bevers laat zien. “Toen ik in Ghana - een heel warm land in Afrika - was, maakten de mensen daar allemaal maskers. Die gebruiken ze als ze feest vieren. Dan dragen de mensen de maskers en mooie kleren en dansen ze samen op muziek. Vaak beelden ze ook een verhaal uit. De maskers vertellen de mensen die kijken dan wie of wat ze uitbeelden.” Keet Kleur weet al precies wat voor masker ze wil maken: “Ik wil een gekleurde vogel zijn die door de lucht vliegt! Dan versier ik mijn masker met veertjes die ik buiten vind.” En snel gaat ze de stiften, lijm en papier pakken.

Inleiding binnen het welpenverhaal
Bij de welpen kan de inleiding met Bagheera, die in de Guha Grotten uitlegt wat de maskers betekenen die Mowgli en Shanti in de Emaraate Ruine hebben gevonden.

Nu mogen de leden hun eigen masker maken. Hiervoor kun je allerlei knutselmaterialen, flessendopjes en kurken gebruiken. Karton vormt een goede basis. Afhankelijk van de leeftijdsgroep kunnen dit dierenmaskers zijn, maar ook fantasiemaskers. Je kunt voorbeelden geven hoe een masker eruit kan zien. Ze kunnen emoties uitbeelden, mythische figuren, een koning, een beroep, hun opa of oma… Daarna kunnen ze samen op (Ghanese) muziek dansen of samen een verhaal uitbeelden. Thema’s voor het verhaal kunnen zijn: vriendschap of samenwerken. Vaak gaan Afrikaanse (Anansi)verhalen over dieren die bijvoorbeeld elkaar helpen.

Ongeveer 0,5 uur.

Bevers/welpen:

• Karton.
  • Lijm.
  • Dik en dun papier.
  • Knutselfrutsels.
  • Scharen.
  • Verf en kwasten.
  • Plastic om de tafels en vloeren te beschermen.
  • Veel geduld.

Welpen/scouts:

• Gipsverband.
  • Verf.
  • Knutselfrutsels.

Scouts/explorers/roverscouts:

• Hout.
  • Houtbewerkingsgereedschap.
  • Verf.

Explorers/roverscouts:

• Metaal.
  • Gereedschap om metaal te bewerken.
  • Metaallijm.
  • Metaalverf.
  • Versiering (flessendoppen, papilotten, etc.).

• Ga voor een volledige Ghana-opkomst.
  • Begin de opkomst met verhalen, sprookjes en mythes uit Ghana.
  • Het kan voor sommige bevers helpen als je een gerichte opdracht geeft, zodat ze weten wat ze van hun masker moeten maken.
  • Als je een verhaal als inleiding gebruikt en het daarna gebruikt om met de maskers uit te voeren kunnen ze bijvoorbeeld een van de figuren uit het verhaal maken.
Lees 3804 keer Laatst aangepast op donderdag, 29 oktober 2020 11:51
Meer in deze categorie: « Ghanaquiz Ghanese muziek »