Het bos gesjord

Elke groep probeert met het beschikbare materiaal een constructie te maken die zo veel mogelijk personen kan dragen. Deze personen moeten zich minstens een halve meter van de grond bevinden.

Inkleding

Het bos en de kampen: schuiloorden van ridders en rovers, van kluizenaars en kinderen. Bossen zetten kinderen en jongeren aan tot het maken van ‘onneembare’ bouwsels en boomhutten. Voor dit spel bouwen we niet alleen ons kamp, het moet ook nog hoog en droog zijn.

Speluitleg

De groep wordt verdeeld in verschillende ploegjes. Die werken met de beschikbare sjorpalen en sjorkoord gedurende een afgesproken tijd aan een constructie. Er mag geen gebruik worden gemaakt van ander materiaal (voornamelijk uit veiligheidsoverwegingen). De constructie moet in staat zijn een aantal personen te dragen die zich op minstens een halve meter van de grond moeten bevinden.

Wanneer de groep klaar is (of wanneer de afgesproken tijd verstreken is), proberen zoveel mogelijk ploegleden en ev. ook mensen uit andere ploegen op de constructie te staan. Terwijl ze een halve minuut proberen te blijven staan, wordt het aantal personen op de constructie geteld en wordt gecontroleerd welk materiaal gebruikt werd. Per persoon wordt een punt toegekend. Vanaf het vierde steunpunt wordt voor elk bijkomend steunpunt 2 strafpunten afgetrokken. Vijf steunpunten betekenen dus 4 strafpunten.

• 1x Bol sjorkoord
  • 10x Sjorpalen met een diameter van 8 cm en een lengte van 2 m
  • Meetstok (voor het opmeten van de hoogte van de constructie)
  • Chronometer

• Gebruik bij het bouwen van kampen zeker geen nagels. Hiermee kwets je de bomen. Sjorren is een milieu- en spelvriendelijk alternatief. Sjorringen worden niet doorgesneden maar losgemaakt. Zo spaar je sjortouw en voorkom je dat korte touwtjes het bos ontsieren.
  • Je kan in het bos een aantal kampen bouwen, waarbij het kamp zoveel mogelijk deelnemers insluit. Er mag enkel materiaal uit het bos gebruikt worden. Voor jongere kinderen is dat een veilig alternatief voor de gesjorde constructies. In elk geval wordt al het materiaal dat naar het bos gebracht werd, achteraf ook weer verzameld. Dat geldt in het bijzonder voor alle touwtjes.
Lees 2972 keer Laatst aangepast op vrijdag, 19 juli 2019 05:50
Meer in deze categorie: « Boerenbedrog De Chinese tocht »