zondag, 19 april 2020 15:29

Hollandse Hut

(1 Stem)

Hutten bouwen en Hollandse Leeuw spelen in de anderhalve meter maatschappij.

Baloe is blij dat de maatregelen wat zijn versoepeld en we weer naar scouting kunnen. We zijn blij dat we weer naar buiten mogen, hutten kunnen bouwen en Hollandse Leeuw kunnen spelen. Maar kunnen we alle spellen nog spelen zoals we gewend zijn? We zullen wel aanpassingen moeten doen aan de vorm van de spellen. Bij deze een variant van Hollandse Leeuw voor de anderhalve meter maatschappij.

Alle welpen bouwen een eigen hut. Deze hutten staan op tenminste 1,5 meter afstand van elkaar. Als alle welpen hun eigen hut af hebben start het spel.

Een welp wordt als tikker aangewezen. Hij staat in het midden van het speelveld en heeft een bal om mee te tikken zodat hij van afstand kan tikken. De tikker roept Hollandse Hut! Op dat moment moeten alle welpen hun eigen hut verlaten en de hut van een ander zien te bereiken. Bij de hut van een ander zijn ze weer vrij. Maar onderweg kunnen ze worden afgetikt als ze zijn geraakt door de bal. Als je bent getikt krijg te ook een bal en help je de tikker mee. Als er meer tikkers zijn dan aantal ballen dan moeten de tikkers samenwerken door de bal over te gooien.

Het spel eindigt als alle welpen op 1 na zijn afgetikt. De laatst overgebleven welp is de winnaar.

• Ballen
  • Materiaal voor huttenbouw

• Let op dat de ruimte tussen de hutten vrije doorgang heeft zodat de welpen veilig van de ene hut naar de andere kunnen komen.
  • Let op dat de welpen bij het verwisselen van hut of in de samenwerking tussen de tikkers wel voldoende afstand houden.

• Je kunt het spel ook spelen als variant op boompje verwisselen, je kunt dan bomen gebruiken als veilige basis ipv hutten.
  • Maar het spel uitdagender door beperkingen of voorwaarden te stellen aan wanneer je van hut mag wisselen. Bijvoorbeeld door noemen van letters van voornaam, kenmerken van uiterlijk of  door de kinderen een nummer te geven. Met wat meer uitdaging is het spel ook geschikt voor scouts.
Lees 3715 keer Laatst aangepast op zondag, 06 februari 2022 13:51